Frågestund

Filippa  om Dagens ridpass: Du som vet: om man anmält en häst till tävling med en ryttare, men vill göra ryttarbyte, gör man det i tdb då, eller kan man göra det på plats? Hittar inte var man kan göra det i tdb nämligen

Svar: Man kan alltid göra det på plats el ringa till sekretariatet på vägen till tävlingen.

Anonym om Dagens träningspass: Hej!
Vi är två 21 åriga tjejer fr Norrtälje som ska förmodligen åka till Oliver i Irland och jobba nu. Jag har försökt att luska fram hur mycket det kostar att importera våra två häst till irland. Vet du någon bra sida/bolag m.m som man kan kolla med, samt priser? Tacksam för svar :)

Svar: Vad kul :) Vilka är ni? Vilken klubb tävlar ni för? Det kostar ganska mkt att ta med sin häst från 7-12000:-
Tidningen Ridsport har en hel sida med namn på transportörer :)


Anonym om Chaps: Hej!
Vi köpte precis en häst :)
Han gick igenom besiktningen men veterinären la märke till någon knöl på ryggen. Kanske en sadelknöl?
Ska man ha nån speciell padd till detta eller funkar det med det vanliga?
Tacksam för svar! :)

Svar: Om sadeln ligger på knölen så skulle jag ha en fårskinnspad mellan ryggen och sadeln, så blir det lite luftigt och inte lika mkt tryck. Så länge knölen är liten och han inte ömmar så är det nog  ingen fara.

Jasmine om Hästjobb på Irland finnes: Ah det hade ju varit ngt !! Kul du berätta om det! Får man ta med sig en häst vet du det?
Sen har jag en fråga till, min häst har fått knutor på ryggen och på ena sidan även lite på skinkan. Har anpassad sadel, tror inte det är det. Har läst om regnskollor protoin knutor nässelfeber och ringorm. Dem ömmar och vissa är bölder och vissa små knott. Har du varit med om det och har ngn dunderkur du kan dela med dig av?:) Kram Jasmine

Svar: Som jag skrev ovan så kostar det rätt mkt at ta med sin häst, så då ska man stanna rätt långe om det ska vara värt det. Annars är det massor av ridning + lite allmän stall o hästskötsel. 
Gällande knölarna. Om de ömmar och är bölder så skulle jag ta ut veterinär. Om sadeln trycker mot ömmande knutor så skulle jag rida utan sadel, eller longera och tömköra ett tag och se om de försvinner. Tyvärr har jag bara varit med om knölar som inte ömmar så jaghar ingen superkur.

Carro om Dagens träningspass: hej!
Jättebra blogg! hur går det med Lito? Rids han något?

Svar: Tack :). Han är inte helt fräsch så vi har precis undersökt honom på Ultuna och väntar på svar. Så han går mest här i hagen och är söt + busig.



Lito e världens charmknutte, alltid redo för bus:)


Pernilla om Förvirrad: Hej Viveca, funkar verkligen avd B? det är ju bara bedömning A, dvs ingen omhoppning/fas 2?

Svar: Ja, enligt de som lär veta så gör det det. Allt detta är ett språkfel sen tidigare. Dvs redan förra året var det egentligen meningen att man skulle vara 0:a i bägge faserna. Vi kallar ju fas 2 för omhoppning, men enligt de sakkunniga så är fas 2 endast del 2 av en grundomgång. Så vid bedömning A:0 A:0 så är det två delar i en grundomgång och bägge måste vara 0:a, men är bedömningen A:1A dvs grundomgång och omhoppning, så behöver man inte var 0:a i omhoppningen för att det ska räknas. Klurigt :) Men varför ska det var lätt att tävla? haha.

Kommentarer
Postat av: Irland jobb

Vi bor i Norrtälje och har våra hästar på "Nånö ridhus" heter det, 4 min från willys. Det är bara jag (Lina) som har varit den som tävlat utav oss. Tävlar för edsbro RF men har inte varit aktiv på ett tag. Har även varit medlem på rådmansö hästsport men aldrig tävlat för utan bara tränat för Marcus. Det var jag som frågade dig förut om vilken hovslagare du hade, hade Micke Nömm ett par gånger efter de.

Okej Tack så mycket, då ska vi kika i ridsport efter transportörer!

2011-04-08 @ 19:34:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0