Köpa PRE / Lusitano

Sofia om Shitmorgon blev superkväll: Hej Viveca
Vet att du skrit om det förr men tar upp det igen. Jag funderar på köpa en PRE häst/alt. lusitano. Vart på ridresa med er både i Spanien och Portugal och blev väldigt positiv till att köpa en PRE/Lusitano häst. Jag undrar omvad du tycker. Ska man gå via en svensk förmedlare när man köper från tex. spanien eller tycker du att man skall ta kontakt direkt med ägarna?? Är det ngt av era ridcenter som säljer hästar i spanien/portugal?? Vad är viktigt att tänka på när man tar häst från utomlands. Är väldigt rädd att bli lurad. Har du någonsin köpt häst på film dvs. ej provridit den?? Om det nu blir så att jag köper häst är det ju inte säkert att jag har möjlighet att provrida den. Har du något annat tips?? P.s Roligt att dagen slutade bra igår. Så irriterande med sura grannar, håller med de andra. Varför ska man bo på landet om man är hundrädd??? Kraam Sofia

Hej Sofia. vad roligt att du funderar på att köpa en häst. Jag tycker att både PRE och Lusitano är jättetrevliga hästar. Jag tycker att du ska köpa direkt av den som äger hästen + att du absolut ska provrida. Jag har köpt hästar på film, men det är inte att rekommendera utan mer som ett lotteri. Det är värt att flyga dit hästen är om du är seriöst intresserad. Linda på vargön har ofta en eller två PRE till salu och då kan du ju både provrida och få hjälp efter köpet.
Att ta hem en häst från utlandet är jättelätt det är bara att försäkra den först och anlita en bra transportör.
Lycka till + berätta gärna hur det gått. kram Viveca


Både PRE o lusitanos är lätta att rida. Går i form av sig själv och är enkla att sitta på:) Här provridning hos Linda på Vargön.


Kommentarer
Postat av: Ida

Måste bara rekommendera Stuteri Pepino PRE! Fantastiska hästar och du får väldigt bra och kunnig hjälp när du ska hitta rätt häst för just dig. Jag köpte min första PRE där av Sara och jag är otroligt nöjd! Kan varmt rekommenderas!

2012-05-07 @ 19:19:10
Postat av: Elin

andalusitano.com har många fina hästar. Där finns också svensktalande personal!

2012-05-08 @ 18:08:19
Postat av: Sofia

Åhh tack Viveca, Ida och Elin för all tips. Jag tror jag börjar hos Linda på vargön...då jag spanat in ett sto men vi får se när jag kan åka ner. Hittar jag inte där drar jag vidare...=0)

2012-05-08 @ 22:36:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0