Känslig häst

Emelie Lindqvist om Dressyr på Lito: Hej! :)
Jag undrar vad du tycker man ska göra för övningar med en häst som gärna sticker på hinderna, och då menar jag sticker i full fart med huvudet upp i luften. Hon blir inte direkt stark utan om han tar i henne så börjar hon studsa och hoppa istället med huvudet i luften. Hon är en väldigt känslig häst. Tacksam för svar! :)
Grym blogg annars !! kram

Hej Emelie, tack:) Förstår att din häst är  extremt känslig och rädd om sin mun. Har studerat en del hetare / känsligare häst på hoppträningar och ju mindre deras ryttare tog i munnen på dem desto lugnare blev dem. Jag skulle börja med bommar och superlåga hinder och nöta detta med ett oskarpt bett, kanske även prova hackamore. Bara hoppa lågt tills hon är lugn och inte rusar, strunta själv i bommarna, lyssna på radio el liknande och galoppera ( el trava i början) bara och låt henne fixa bommarna, om hon kommer rätt el fel spelar ingen roll, bara du och hon är  lugna.
Hoppa bommar som om det vore en bana, gör det gärna varje dag tills hon börjar slappna av, sen sakta kan du börja höja. Men så fort hon blir stressad igen så får du backa.
Detta kan ta tid, men det är det värt. En avspänd häst hoppar mkt bättre än en spänd (så ingen graman el likn.  för att tvinga ner huvét på henne, el skarpa bett).
Det bästa vore om du kunde få hoppa ngn annan okomplicerad häst parallellt med din egen så att du kan ha kul och hoppa lite högre samtidigt som du låter din häst få ta tid. Har man en lite svår häst är det alltid bra att få¨rida en lätt häst då och då så att man inte tappar tron på sig själv.
Lycka till:)


Claddagh var lätt o lugn och Jever het o lite svårare.

Så här i efterhand har jag kommit på att det var det jag gjorde fel med Jever. Vi var med på hoppträningar och hoppade för höga hinder för fort. Och istället för att backa så fortsatte jag, för han hoppade alltid. Men tyvärr så försämrade det hans teknik och han blev spänd och började riva.

Skulle skippat hoppträningarna och hoppat runt lågt själv istället och låtit det ta lite tid.... = lätt att vara efterklok.


Kommentarer
Postat av: Emelie Lindqvist

Tusen tack! :)

2012-02-08 @ 21:18:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0