Dressyr på Lito

Nemo tar det fortfarande lugnt efter sin förkylning. Så jag tog Lito på veckans dressyrlektion. Han är mkt lättare än Nemo (som taktar när det är skritt, smågalopperar när det är trav...), men så är han ju äldre och klokare oxå, haha.
Lito är ju lågställd och äälskar att ridas lång och låg, så därför är utmaningen med honom att försöka få honom i en högre form.
Lotta tyckte jag skulle rida honom så långsamt som möjligt för att få honom att jobba bäst. Var ganska svårt då han saktade av då och då, det var verkligen mkt  jobbigare för honom.
Jag jobbar ju även med "min egen form" och försöker altid vara så rak i ryggen som möjligt, och tenderar då att nästan luta mig bakåt (vilket flera dressyrinstruktörer sagt  till mig att göra...).
Lotta tyckte dock snarare att jag skulle tänka mer framåt. Och plötsligt fick Lito en härlig galopp (brukar tjafsa med bettet och rycka i tygeln) och jag fick den där gummisnoddkänslan i tyglarna som är så härlig. Plötsligt kämpade vi inte emot varandra utan var ett team = härligt. Tänk att en liten detalj kan göra så mkt. Var jättenöjd med lektionen.


Här ser man hur jag sitter bakåt på Nemo


Bättre här på Luna då jag följer med i rörelsen bättre, dock för låg hand, ett annat av mina problem är att tyglarna tenderar att bli för långa.

Tänk att ju mer man rider desto mer inser man att man inte kan nå´nting...men man ger aldrig upp, utan kämpar vidare:)


Kommentarer
Postat av: Emelie Lindqvist

Hej! :)

Jag undrar vad du tycker man ska göra för övningar med en häst som gärna sticker på hinderna, och då menar jag sticker i full fart med huvudet upp i luften. Hon blir inte direkt stark utan om han tar i henne så börjar hon studsa och hoppa istället med huvudet i luften. Hon är en väldigt känslig häst. Tacksam för svar! :)

Grym blogg annars !! kram

2012-02-03 @ 15:56:50
Postat av: Michaela

Har ni hört något från dom me luna lr z ?:) saknar dom på era bloggar..

2012-02-03 @ 20:19:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0