Komma igång och tävla

Vera o Curre om Mina sista fynd: Supersnygga!
Jag har en fråga som jag länge velat ställt, så nu gör jag det :D
Jag har aldrig tävlat, men jag skulle hemskt gärna vilja göra det! Jag har en egen häst som dock inte är helt lugn när man åker på tävling. Jag undrar:
*Kan man starta en clear round med egen häst utan behov av grönt kort?
*Vad är Pay"n"Jump?(behov av grönt kort där med)?
*Min häst kan bli nervig på tävling! Går det att träna bort?Har du nått tips?
Och så till sist,
*Har du nått bra tips om hur man kan memorisera en bana, då jag är rädd att jag ska glömma den?
Mvh Vera o Curre

Svar: Hej Vera, vad kul att du tyckte det:) För att få lösa licens vilket man behöver för inbjudnings- och lokala tävlingar så krävs grönt kort. Så om det är clear round på lokal nivå så går det alltså inte utan grönt kort. Pay and jump är ngt som vissa klubbar anordnar och det är en informell tävling, där du själv bestämmer vilken höjd du vill hoppa, så ofta kan man hoppa lägre än vad som är den officiellt lägsta klassen för häst (=90 cm), men jag har hört att den räknas som inbjudningstävling så då krävs det där oxå (men ingen tävlingslicens). Mitt råd är att du tar ett grönt kort, det är jättelätt och bra att ha + alla klubbar erbjuder kurser.
Många hästar blir lugnare ju mer de är ute på träningar o tävlingar, men så finns det vissa som alltid är nerviga. Börja med att försöka åka o träna på olika ställen så ser du om han lugnar ner sig.
Jag tror även att du kommer att få mkt lättare för att komma ihåg banan om du är med på olika träningar och tävlingar. Ju mer man är ute desto lugnare blir man och allt blir avdramatiserat. Är du lugn så blir även din häst lugnare. Det finns ryttare som ritar upp banskissen på en lapp (även på armen) för att kunna titta på den på framhoppningen om de plötsligt tror att de glömt bort den.
Sen är det bra att tänka, vad gör det om jag glömmer bort banan, det har den bästa mest proffsiga ryttaren oxå gjort. Ingen som tycker att det gör ngt (bara du själv). Och det kommer fler tävlingar.
Lycka till:)



På en tävling med Jever låg jag 3:a efter dressyren (otroligt) och hoppningen och klantade sen helt till det i terrängen som var hans starkaste gren. Hade  inte lärt mig reglerna ordentligt och fick helt onödiga straffpoäng...
Det retar mig fortfarande. Men jag tror inte att ngn annan äns brydde sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0