Häst på bogarna

Anonym om Framtung ponny:
Hej!!
Jag har en häst som alltid går i lång och låg form. Det ser inte speciellt vackert ut.Hon har haft en tidigare skada (knäledsinf.)Påverkar skadan hästens form eller?Hur kan jag göra så att hon formar sig lite mer?

Tacksam för svar!! :)

Svar: En tränare sa ngt intressant till mig som fastnade. Hästar försöker av naturen jobba så lite som möjligt. Så om man har en häst som går i hög form ska man försöka arbeta den i låg form och går den i låg form som din så ska man försöka få den att jobba i högre form, precis som du vill. Att gå i lång o låg form kan vara ansträngande för frambenen, så det är verkligen bra att du försöker få upp o ihop hästen. Jag skulle börja med att korta upp tyglarna o jobba hästen i t.ex öppna, sluta, cavaletti. När han går i en bra form kolla då hur långa dina tyglar är (knyt gärna en knut där el tejpa så att du alltid har denna tygellängd då hästen ska jobba, det är så lätt att tyglarna blir längre o längre utan att man märker det, o då blir även hästen lång). Övergångar är oxå bra. Det gäller att få hästen att börja arbeta med bakdelen. Han får aldrig bli tung i handen. blir han det så ta några steg i öppna så han börjar jobba igen. Lycka till:)



Lito har en tendens att bli låg i formen, så honom försöker vi jobba på ovanstående sätt.

Kommentarer
Postat av: Ullis

Vilket bra svar du gav! Jag har själv funderat över detta med låg och hög form, men aldrig fått/hittat något bra svar. Det fick jag nu (fast det inte var jag som frågade!) :-)

2011-01-07 @ 14:49:22
Postat av: isabelle

Läst din blogg varje dag sen du började. Men antagligen glömt bort detta inlägget. Har precis en sådan häst och funderat mkt kring just det här med tygellängd, mina blir m gärna längre å längre och han går djupare och djupare.. Du gav ett ypperligt svar! Tack för det!

2012-02-23 @ 20:37:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0