Tips om att hitta passande sadel

Nora om Tankar kring ridning: hej! Min ponny är ganska så rund över ryggen så hans sadel är lite trång..vilket inte är bra, jag är superdålig på sadlar så jag tänkte fråga dig om du vet om man kanske kan lägga på någon padd under sadeln så den ligger bättre så man slipper köpa ny, eller tycker du jag ska köpa en ny? :)

Svar: Hej Nora. Det är jättebra att du har koll på sadeln. Är den för trång så hjälper det inte att stoppa in en padd el liknande. Min sadelmakare brukar faktiskt säga så här. Om du tycker att dina skor är för trånga stoppar du in en extra sula då, haha. Men det stämmer nog ganska bra. Så mitt tips är att du åker till en sadelmakare med ridhus som du har fått rekommenderad och provar ut en ny. Om du tycker att en ny är för dyr så kan du skriva upp exakt vilken el vilka sadlar som passar och sen leta upp en begagnad. Det har vi gjort. Låna sen den begagnade o åk tillbaka till sadelmakaren o kolla om den verkligen passar el han kanske kan stoppa till den lite. En gång gjorde vi så o det visade sig att den med rätt mått inte passade heller så då fick jag pengarna tillbaka från den som sålt den begagnade sadeln. Så se till att du skriver att det är öppet köp, så att du inte står där med en begagnad sadel som inte heller passar. Lycka till:)

Varje gång vi åker till Per på Mustang så tar vi med alla sadlar vi har, oftast är det ngn sadel som passar på den nya hästen. Jag blir lika glad varje gång jag slipper köpa en ny:)



Min Crown dressyrsadel har faktiskt visat sig passa på alla mina stora hästar:) Här på Jever och det är Maria Sjöblom som rider honom under en av våra dressyrlektioner.

Ja, det är lite pyssel med att hitta rätt sadel, men väl värt tiden.

Kommentarer
Postat av: Maria o Pearl - Jumping For Life

bra tips! :)

2011-02-05 @ 12:01:25
URL: http://jumpingforlife.blogg.se/
Postat av: Monika

Hej!



Jag har en liten fråga :) Var kan man få tag på detta animalex som ni använder er av? Verkar kanonbra att ha hemma ifall det skulle behövas.

Tack på förhand!!

2011-02-05 @ 15:09:30
Postat av: Amanda

Åh, har också en crown dressyrsadel och fullkomligt älskar den ;)

2011-02-05 @ 16:27:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0