Tankar kring ridning

Har precis ridit Luna i skogen. Satt o funderade på hur olika man rider olika hästar + hur olika olika ryttare rider sina hästar. Henne rider jag låångsamt, så fort hon stressar upp sig springer hon, men saktar jag av lugnar hon ner sig. På vårt ridställe i Algarve finns det tre instruktörer. Petra rider fram sina hästar superlångsamt och vill att de börjar jobba från slow motion. Julian har motsatt filosofi, han vill ha igång hästarna och rider de framåt för att få dem att gå i form o arbeta. Det är  det som är så spännande med ridning, det finns inte ett rätt sätt, utan vägen till att hästarna jobbar kan var så olika, men de flesta ryttare har dock samma mål.



Här är Petra som lär Josefin att flyga.



Här är Pedro den tredje instruktören, han blev kär i en av våra gäster och har nu en supersöt bebis med henne = happy end :)

Här red jag på en härlig ritt till stranden. Inte en snödriva i sikte....


Kommentarer
Postat av: sofia

Ja ibland är det verkligen tydligt hur olika vissa tränare/ryttare är. en av mina tränare vill alltid att man värmer upp i slow-motion trav, en annan hoppar traven och vill i princip värma i galopp bara (dressyrtränare, såklart, tror det är ganska vanligt att värma i galopp direkt för dressyrryttare), och båda har ju helt klart sina fördelar :) gäller bara att anpassa det efter vad man själv tycker sin häst jobbar bäst med :)

2011-02-01 @ 15:59:17
Postat av: Carolin

Hej. Tycker du har en bra blogg med bra blandning :-) har en fråga till dig o hoppas att du har något bra tips som svar :-) jag har en ponny som har varit utlånad på foder där har de tyvärr ridit henne fel o bara ridit med handen så hon inte har trampat under sig ordentligt och arbetat rätt med bakbenen. Har nu fått hem henne och hon har jätte sluttande rumpa! Inte alls så rund och fin musklad som den var när de fick henne.. Så min fråga till dig, har du någon bra övning där man arbetar upp musklerna i rumpan på de så de blir runda o fina? Ha de bra :-)

2011-02-01 @ 17:26:41
Postat av: nora

hej!

Min ponny är ganska så rund över ryggen så hans sadel är lite trång..vilket inte är bra, jag är superdålig på sadlar så jag tänkte fråga dig om du vet om man kanske kan lägga på någon padd under sadeln så den ligger bättre så man slipper köpa ny, eller tycker du jag ska köpa en ny? :)

2011-02-01 @ 21:26:12
URL: http://noraaahlin.blogg.se/
Postat av: nora

hej!

Min ponny är ganska så rund över ryggen så hans sadel är lite trång..vilket inte är bra, jag är superdålig på sadlar så jag tänkte fråga dig om du vet om man kanske kan lägga på någon padd under sadeln så den ligger bättre så man slipper köpa ny, eller tycker du jag ska köpa en ny? :)

2011-02-01 @ 21:26:34
URL: http://noraaahlin.blogg.se/
Postat av: Maja

Det börjar visst bli riktigt populärt att komma till dig med sina frågor och funderingar ;)

Jag har faktiskt en också:

Jag har för mig att jag läste någonstans på in blogg för en tid sedan om hur det gick till när du köpte en häst från Irland? Det KAN ha varit någon annanstans, men jag tror att det var hos dig...

Om det var du, så skrev du att ni lät hästen veterinärbesiktigas o röntgas på Irland, men skickade plåtarna till er veterinär i Sverige. Jag bor tillfälligt på Irland o har hittat en häst som jag vill ta med mig hem, men jag är lite fördomsfull mot veterinärerna här (har fått mina fördomar bekräftade vid ett antal tillfällen men vill inte dra alla över samma kant), så jag funderade på hur det gick till när ni skickade över plåtarna? Och om du vet något annat du tycker att jag ska tänka på ;)

2011-02-01 @ 23:47:58
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: Chris

Sista bilden är helt oslagbar! <3

2011-02-02 @ 01:51:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0