Tradera etc

Är lite sugen på att köpa begagnade hästprylar då det ju är så dyrt att köpa bra kvalitet nytt.
Blev lite avskräckt av Blocket då jag läste om en tjej som stod som avsändare  med kontonr och allt till en annons om en sadel. Denna person har aldrig ägt varken häst el sadel. Hon anmälde det till polisen och tydligen blev den person som lånat hennes  identitet fast, då polisen spådae henne via kontonumret.
 
Denna lilla söta B-ponny köpte jag dock på blocket:)
 
Är det ngn annan som har erfarenhet av begagnad utrustning via Tradera m fl? el ngt bra tips?
 

Kommentarer
Postat av: Sara

Hej,
Jag håller på att sälja av all min utrustning på hästnet eftersom min häst dog i kolik får 3 månader sen och det inte är läge att köpa en ny häst på grund av min skolsituation.
Så om någon är intresserad av sakerna är det lättaste sättet att hitta åt dem genom att söka på "lycksele" på hästnet. :)
/Sara

2013-02-11 @ 15:52:39
Postat av: Maria

Det bästa är ju om man ber att få köparen adress och telefonnummer som säkerhet (de som är seriösa har inget problem med detta), och då är det bara kolla om nummer/adress går ihop med namnet du fått! Om personen i fråga låtsas vara en annan person och tar dina pengar så ser polisen det på ett helt annat sätt= du får tillbaka dina pengar när polisen burat in personen i fråga ;)

2013-02-11 @ 16:05:22
URL: http://jumpingforlife.blogg.se
Postat av: Therese

Maria! Det är inte helt sant att man får tillbaka sina pengar. Har dem inga pengar kan du inte få tillbaka dem. Har de gjort grövre brott än att lura av köpare på småsummor, så blir de kanske dömd för det grövre brottet och då "försvinner" det lättare brottet. Ring och kontrollera att numret fungerar. Är det ett registrerat nummer? Kolla namn och adress. Använd helst postförskott eller betalningsmetoder där pengarna är låsta tills leverans har skett.

Ring och ställ frågor, men bestäm om köp via mail skriftligen. Hänvisa gärna till telefonsamtalet där ni kom överens om tex skicket på varan. Tex vid telefonsamtalet den 17 januari så beskrev du skicket på hästsakerna, som. Jag är därför beredd att betala X kr.

2013-02-11 @ 17:32:25
URL: http://tessla.myshowroom.se
Postat av: Katarina

Tradera har jag handlat på flera gånger utan problem, även om man så klart kan ha otur.. Tradera känns ju säkrare än blocket iaf, eftersom man skriver omdömen om köpare och säljare där.

2013-02-11 @ 20:16:15
URL: http://saganomensaga.blogg.se/
Postat av: Åsa

det enda jag kan känna med tradera är att man "måste" sätta ett maxbud på vad man är villig att betala, det är annars lätt att priserna håsas upp och helt plötsligt är ngt begagnat nästa lika dyrt som ngt helt nytt - eller dyrare när frakten är inräknad. Annars har jag bra erfarenhet av tradera, ngn grej som inte dykt upp bara, men i hästväg har allt kommit fram!

2013-02-11 @ 20:27:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0