En lugnande röst hjälper inte hästen...

 
Läste precis en undersökning som gjorts angående om man kunde förbättra inlärning genom en lugn uppmuntrande röst, eller om man lika gärna kunde tala argt till hästen.
Undersökningen visade att man lika gärna kunde tala argt, hrm. Detta tror jag faktiskt inte på, men det är ju många faktorer som spelar in, speciellt kroppsspråket, oftast så slappnar man av då man talar mjukt, vilket e positivt för hästen.
Talar man argt, så blir man stel och spänd. Att koppla isär rösten från sitt kroppsspråk tror jag faktiskt är omöjligt i en verklig situation. Därför tycker jag inte denna undersökning är speciellt relevant eller intressant.
Tycker faktiskt att alla mina hästar, speciellt de mest känsliga, blir mer avslappnade o lugna när jag talar mjukt och lugnt till dem. Så det tänker jag fortsätta med:)
 
 
 
Nemo älskar då man talar mjukt till honom.
 
Cillen blir lugnast av att bli kliad. På Runsten i somras skulle jag brodda honom bak, vilket var med fara för livet då han var helstressad. Rosanna kliade honom då under magen, och han lugnade sig direkt o stod snällt stilla. Snacka om charmig kille:)
 
 

Kommentarer
Postat av: Elin

Håller fullständigt med dig. Vilken onödig undersökning, vad gör den för gott liksom?? Nä jag tänker fortsätta prata med min pålle. Jag brukar morra åt min häst eller säga NEJ tydligt med en hård röst (skriker inte)när han börjar bråka/busa utan att ta i honom eller göra någonting annat än just korrigera med rösten och det är väldigt effektivt.
Han brukar nämligen få sina ryck och bockar väldigt häftigt när han börjar, så därför försöker jag förekomma honom och just rösten är skonsamt men effektivt på honom :)
Om han istället är rädd eller ängslig så talar jag lugnande och uppmuntrande och det har också väldigt god effekt.

Svar: Ja, man ska ju lita på sig själv, mer än på alla undersökningar o experter. I de allra flesta fall så vet man bäst själv vad som fungerar på sin egen häst.
ridochres.blogg.se

2013-02-20 @ 19:15:36
Postat av: Katarina

Håller med, även om det kanske inte lugnar hästen egentligen så lugnar det ju en själv och det är ju minst lika effektivt :)

Svar: Ja, det stämmer verkligen. Det är ju inte alltid så lätt att vara cool på hästryggen.
ridochres.blogg.se

2013-02-21 @ 08:08:57
URL: http://saganomensaga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0