Relaterade avstånd

Satt o läste en artikel om relaterade avstånd o sen på hopplektionen på kvällen fick vi träna på just det.
När jag går en bana så brukar jag räkna antal steg (=1 meter), sen drar jag bort ett galoppsprång då man räknar med att hästens nedsprång och uppsprång är ett galoppsprång.  Så om det är 14 meter mellan två hinder kan man alltså först dela det med 3,5 (=ett normalt galoppsprång på häst) vilket ger 4 och sen ta bort ett, så det ska alltså vara 3 galoppsprång.
Sen om hästen kommer in stort måste man korta upp den lite extra och om det blir ett kort insprång får man driva på.
Vi red en linje med 3 hinder och 14 meter mellan varje. När det var lågt la vi in 4 galoppsprång och när det låg kring 1 meter så var 4 perfekt.
Quattra klarade det perfekt, har lätt för att korta o länga.
 
Såå skönt med en häst som inte sprinnger fortare o fortare genom en serie, vilket mina tidigare hästar har haft en tendens att göra.

Kommentarer
Postat av: Alma

Eller så räknar man det inklusive;) ett galoppsprång ca 7, två tio osv:)

2012-09-26 @ 15:04:14
Postat av: Bella

Vem tränar du för?:)

2012-09-26 @ 22:52:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0