Massage, hjälper det?

Läste precis en intressant artikel i Ridsport om massage. Vi hade ju precis ute en tjej som masserade några av våra hästar. Nu gjorde hon inte bara det utan hon körde akupressur oxå på hopdragna muskler. Sen fick vi i hemläxa att massera vissa områden på hästarna.
Ska bli spännande att se om det hjälper.
Enligt undersökningen i artikeln så var det lika bra att rykta hästen i 40 minuter som att massera. Får mig att tänka på när jag var barn o skötare till ridskolehästen Attack. Att han över huvud taget hade ngn päls kvar är ett under, så som jag ryktade och gned. Det var mer än 40 minuter per dag. Knackade ut stövet och skrev hans namn  med stöv = blev mkt stöv o rytktande.
Nu har vi knappt ordentliga ryktgrejor utan borstar mest hästarna. Men nu ska jag lägga in 2 ryktpass i veckan som massage för Nemo:)


Har hört att detta e lika effektivt som en behandlig av en chiropraktor....who knows...

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Intressant, var till veterinären (duktig, välutbildad) förra veckan med min 19 åriga hlb valack för hälso koll, lite böjning i ben osv.

Han ser lite speciell ut då han har ca 15 cm hög manke så var han lite svag i ryggen ( svårt att bygga upp riktigt fina muskler på en så gammal och stor häst) men jag fick order om att ryckta tills jag vart svettig själv flera gånger i veckan :) och lite massage som tur var har jag en hästmassör till pappa :)Så jag hoppas de funkar så min gamla gubbe håller många år till :)

2012-05-30 @ 23:01:06
Postat av: Emmie

Extra massage får dom om du har en mjuk ryktskrapa och ruggar pälsen på hela kroppen innan du ryktar och då blir pälsen extra glansig, eller mer kanske fortare än "vanligt"! ;)

Många internationella hästskötare som gör så =)

2012-05-31 @ 20:32:35
URL: http://livingtheedream.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0