Att rida på kandar

jasmine om Mallis:): På den översta bilden så rider du på ett kandar med korsade tyglar. Vilken bett tygel håller du mellan vilket finger? Ska precis börja rida min häst på kandar, så undrar lite hur du tycker det är att rida på. Krångligt att hålla reda på allt? Kram Jasmine

Hej Jasmin, detta var nog en av de första gångerna jag red på kandar. Jag gör det aldrig hemma då mina hästar är hopp /fälttävlanshästar och inte nått den nivån på dressyr. Så det är bara på mina resor som jag rider på kandar och jag kan ju inte säga att jag känner mig hemma på det.

Alltid krångligt att hålla reda på tyglarna. Brukar koncentrera mig på tygeln till det vanliga bettet (bridongbettet) och ha den andra tygeln, stångtygeln, lite lös.

Tycker att det är svårt att hålla reda på vilken tygel som går till vilket bett, så ett tips är att ha olika tjocklek på tyglarna så man vet vilken som går vart utan att behöva titta.

Var man har vilken tygel verkar variera, i Sverige finns det tydligen två skolor:
Gamla: Bridongen överst mellan ring- och lillfingret och stången under lillfingret.
Nya: Bridongen underst mellan ring- och  lillfingret och stången över mellan ring- och långfingret.

I Portugal är det den nya som gäller, men bridongen ligger under lillfingret och stången mellan ring- och lillfingret.


Här på vårt ridcenter utanför Lissabon.




Samma tygelfattning på vårt ridcenter i Alentejo.

I Spanien använder de oxå den nya stilen, med bridongen underst.


Linnea som rider för Lussan har den nya stilen med bridongtygeln underst mellan ring- och lillfingret och stången mellan ring- och långfingret.

Så det är den nya som verkar gälla och sen varierar det lite mellan vilka fingrar man har de olika tyglarna. Tycker Linneas fattning verkar bäst. Då har man ju det snälla bettets (bridongen) tygel på det vanliga stället vilket gör det lättare att hålla reda på tyglarna:)

Lycka till:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0