Falsk bjudning

Idag insåg jag att jag varit för mesig i min ridning av Nemo + låtit mig luras av att han stundtals går riktigt fint och känns avspänd + kröker på nacken.
Hade ridit runt ca 1 timme och tyckte att han gick riktigt bra. Skulle bara göra en sista koll att han verkligen bjöd fram ärligt på bägge tyglarna och var rak. Så jag låtsades att jag var på en dressyrtävling och skulle inleda mitt prgram genom att rida rakt fram på medellinjen. Oj, vad jag hade låtit lura mig, han vinglade som en ål, inget sug framåt och svarade inte för skänkeln. Skulle blivit icke godkänt och kanske en 4:a om det varit en tävling:(

Då bestämde jag mig för att han skulle göra en korrekt "inridning" innan vi kunde avsluta dagens träning. Det tog 1 !! timme. Jag red fram o tillbaka, fram o tillbaka, han galopperade på stället och sprang med huvét i vädret om vart annat. Jag hade hela tiden en lätt jämnt stöd i bägge tyglarna och satt helt stilla. Det började hagla, slutade hagla, började regna, slutade regna. Ett tag tänkte jag att jag skulle sitta där hela natten. Bestämde mig för att driva honom då han började galoppera, men inte släppa stödet, och då blev det tydligen jobbigt och han gav upp (men det satt långt inne). Sen gick han som en gud, sög framåt, gick att både minska o öka traven i en rak linje på medellinjen., skulle fått en 8:a:) Så det var värt att vara helt dyngsur.


Hoppas att han kommer ihåg detta så att jag inte behöver kämpa så här länge varje dag = jobbigt för oss bägge.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilket roligt inlägg, mer sådant här! :)

2012-04-17 @ 21:55:02
Postat av: Karoline

Härligt att det gick tillslut, gillar sånna här inlägg :)

2012-04-18 @ 10:08:09
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0