Köpa föl

Läste en intressant artikel i Häst magazinet om hur man bör välja föl för att få en som presterar bra. De hade en holländsk expert och uppfödare, Wiebe van der Lagewg (VDL), som själv föder upp 70 föl om året och sen köper in 80 till =wow. Jag som tycker att jag har ganska många hästar ibland (=6 st, haha).

Han menar att man redan när man ser fölet i sin flock i hagen kan se

* om den har lätt för att korta och länga galoppen
* när den svänger om den håller balansen bra
* det föl som har rätt inställning till hinder behöver inte ha högst rang men ska hålla på sig

Han säger oxå att hästen ska ha stora ögon, små ögon innebär dålig karaktär (detta tror jag dock inte på, stackars alla snälla hästar med små ögon)

Angående löshoppning som jag skrivit om tidigare så menar han att de hästar som får 10-or på löshoppning på 3-årstestet sällan brukar hoppa högre än 140 cm.


Ett j-gulligt för hos Robin i Danmark.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0