Ridhus / ridbana i ett

Fick ett snabbt o utförligt svar av Jennie :) Tack.
Här kommer en liten resume:

Underlag
Vi har en sandblandning som underlag, sand och någon mull som ger lite svikt. 
Inte optimalt om man vill hoppa högt och mycket, det är lite för hårt ibland.


Sommar:)
Bevattning
Vi harvade ner lite salt i sanden för att det dammade en del. Det gör att det aldrig dammar och inte heller fryser på vintern! Det är ju en hel vetenskap med underlag och jag vet faktiskt inte hur "bra" det är med salt i underlaget men vi har aldrig haft några hästar som har haft problem med det. (hovar etc) Så vi har nog aldrig vattnat därinne faktiskt.

Skyddar det mot snö / regn
Det gäller även på vintern med snö, det blåser in och lägger sig oftast upp mot hörnen på kortsidorna. 
Några dagar de senaste vintrarna när det varit så himla kallt har det varit så hårt att harven inte kommer ner och då har vi undvikit att rida där inne men det är väldigt sällan. Men som sagt, underlaget är inte optimalt. 


Väldigt lite snö om man jmf med vår ridbana i vintras:)

Spegel
(som jag verkligen saknar på min ridbana)
Vi har ingen spegel men det finns möjlighet för det.

Förbättringar
Vi kommer att byta ut hela sargen nu i sommar eller nästa och även bygga för gavlarna lite mer, just nu har vi ingen dörr så det blåser in lite för mycket snö just där. Sargen är också lite för låg. Ridhusets läge gör ganska mycket också, det blåser mot ingången (gaveln) men också lite mot långsidan. Vi har alltså inte vind rätt mot långsidan.



Ridkänsla
Jag älskar vårat ridhus! Helt underbart att kunna rida när det fläktar i skuggan, och på vintern blir det inte sådär fruktansvärt kallt som vissa ridhus blir. Alla tränare som har varit här älskar det! Just för det härliga klimatet där inne. Det enda negativa är väl att det snöar in på gaveln och att vissa hästar helst kikar över sargen och tittar ut :) 
Sen får jag ju inte glömma den mest självklara fördelen, att kunna rida utomhus utan regn :)

Titta gärna in på familjens/stallets hemsida, www.havel.nu

Övrigt, najs:) + tack:)
Gillar din blogg jättemycket och min mamma, syster och jag är väldigt intresserade av att åka på någon av dina underbara ridresor någon gång! 

Kommentarer
Postat av: Stina

Såg superfint ut! Kul att se! Men jag kom inte in på hemsidan...

2011-07-01 @ 09:11:56
Postat av: Katja - en talangs blogg

Coolt ridhus!

2011-07-01 @ 09:15:38
URL: http://katjas.bloggplatsen.se/
Postat av: PM

Adressen ska vara:

http://havel.nu/

2011-07-01 @ 10:45:06
Postat av: Maja

Är det här alternativet mycket billigare än ett 'riktigt' ridhus?

2011-07-02 @ 17:09:32
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: Frida

Det verkar som den perfekta lösningen, jättesmart!

2011-07-06 @ 15:23:40
URL: http://underdinhud.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0