Sitsträning i skogen

Nu får vi äntligen börja galoppera på Lito, han e ju ganska busig så det skulle bli kul. Skrittade iväg min vanliga runda, han ska ju gå på plant underlag med tanke på sin speciella skoning så det finns bara en väg jag kan rida. Han e lite kul för plötsligt när man sitter o skrittar på lång tygel börjar han trava iväg som värsta travare, då tar man ju rent instinktivt tag i tyglarna varpå han rycker i munnen, hrm. Bestämde mig för att försöka påverka honom mer med sitsen i alla övergångar (gjorde en del på egen hand oxå). Ansträngde mig verkligen för att sitta bak o klämma åt med benen innan jag tog i tyglarna. Och det fungerade jättebra, Lito är ju väldigt välriden i grunden, även om han har sina små egenheter. Uteritten blev mkt roligare då jag kunde koncentrera mig på att förbättra min ridning (behöver nu enligt Kyra bara göra detta 1000 ggr så att det blir en vana = pust), Ja nu har jag bara 980 ggr kvar...haha
Galoppen var härlig, han e så pigg och glad, älskar framåt hästar med egen motor.


Lito e en så positiv häst, alltid glad o arbetsvillig:)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kan du inte berätta lite om hans skoning som han har nu? Har nämligen en unghäst som är inåttåad på just vä fram, vi jobbar med det hela tiden, men man är ju ändå orolig för om den kommer hålla, så alla tips mottages tacksamt :)

2011-07-28 @ 12:34:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0