Yoga & ridning

Kroppskontroll är A & O för en duktig ryttare. Det gäller oavsett vilken disciplin du utövar. Att ha en upprätt och snygg sits hjälper ju inte om du inte samtidigt kan kontrollera dina ben, armar och sittben. Kan du även detta så hjälper det inte om du t ex glömt bort att andas (under t ex en tävling). Då blir du spänd o det påverkar din muskelkontroll och därigenom även hästen direkt.

Så med andra ord så måste man ha en rak och upprätt sits, kontroll på (helst) alla sina muskler och samtidigt vara avslappnad. Och detta ska kunna fungera även under en stressituation som t ex en tävling.

Det är inte konstigt att jag inte tycker att min ridning utvecklas som den borde. Jag har tyvärr inte alla ovanstående pusselbitar :(

Men nu har jag börjat yoga + även satt ihop en yoga ridresa till Algarve.
Började med en ggr/vecka men det är för lite så nu kör jag två pass om da´n i en vecka. Så att jag lär mig vissa rörelser o sen kan få ut mer av lektionerna + kanske kunna  träna lite själv hemma oxå

Man känner skillnad ganska snabbt bara genom att man blir medveten om sin säckiga hållning + inte alltför superbra balans. Prova gärna själv:)



Här ser du själv att jag behöver denna träning, snacka om stolsits :( Men hästen i Algarve var fantastisk:)



Och vi var ett trevlgt gäng som var där.


Kommentarer
Postat av: Katt

Åh, Vale de Ferro! Helt klart den allra bästa resa jag någonsin gjort!

2011-01-09 @ 15:05:46
URL: http://catipat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0