Säkerhets stigbyglar

Ja, nu är det inte bara ryttaren som ska ha det senaste mode. Utan det går mode även gällande hästarnas utrustning. Och inte bara att shabraken ska matcha med benlindorna utan sadlar och träns ska gärna bytas ut när ett nytt märke blir modernt. Och nu har modet även kommit till stigbyglarna. Är starkt tveksam till om de alla trendigaste för hoppryttare = freejump verkligen är säkerhets stigbyglar. De har ju ingen direkt utlösningsmekanik vad jag kan se. Det är bara att hoppas att plasten utvidgas el går sönder om man en dag blir hängande i stigbygeln och fastnar i den..


Självklart (haha) har jag två modelejon i stallet som bägge bara måste ha dessa stigbyglar. Själv rider jag med de äldre modellerna med gummi på sidorna som gör att stigbygeln viker sig (vet faktiskt inte om de fungerar heller).


Kommentarer
Postat av: Åsa

själv kan ja inte ha annat än stigbyglar som sviktar, knäna säger ifrån :/ Men hur ska de annars vara säkerhetsstigbyglar har jag inte heller försått...

2011-01-05 @ 17:19:26
URL: http://yellowisthenewblack.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag har ett par såna jag tror du använder.. Typ "gummislang" på utsidan eller vad man ska säga (tror de är från Mountain Horse). Jag tycker de är super. Råkade ut för en olycka i somras på en tävling där någon fattade galopp ganska nära min (även fast jag hade röd rosett i svansen) och hon sa bara tack & hej. Bockade riktigt rejält och sedan bar det av. jag trillade av samtidigt som gummit lossnade och är glad över dom då det kunde gått riktigt illa annars :)

2011-01-05 @ 19:08:37
Postat av: Amanda

Ja fast dessa är mjuka på utsidan så de kan böjas. Så de går inte sönder men löser ändå ut. Det är inte stenhård plast ;)

2011-01-06 @ 08:56:31
Postat av: Addi

Sylve Söderstrand talade sig varm för dessa vid en clinic tidigare i vintras, så jag antar att de faktiskt fungerar bra som säkerhetsstigbyglar.

Tycker de ser rätt snygga ut faktiskt, men jag väntar nog tills de kommer ut på begagnatmarknaden innan jag köper. De var inte billiga.

2011-01-06 @ 21:20:15
URL: http://addi2.bloggplatsen.se
Postat av: Vendela

de säkerhetsstigbyglarna med gummisnoddar på utsidan är jättebra! och tro mig: DE FUNKAR VERKLIGEN :D Skitbra och oftast mkt billigare än de som du skrev om nu :)

2011-01-16 @ 17:44:37
URL: http://hastus.blogg.se/
Postat av: ida

Den sidan som stiglädret inte sitter i åker ut tillsammans med det färgade i plattan ;-)

2011-07-16 @ 12:12:10
URL: http://idaatysk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0