Hetsar upp sig på hemvägen.

Therese   Stressig häst: Hej!
Jag kom in på din blogg av ren slump o verkar som du kan en hel del om hästar o hästproblem och undrar om du har några tips till mig. Har en ponny som blir väldigt stressig när vi ska rida hem. Han beter sig precis som att han vore rädd,blåser upp sig för minsta lilla. kan inte gå utan vill bara springa hem, stegrar, gör läten osv. Själva ridningen kan gå hur bra som helst o han e lugn men blir som en helt annan häst så fort vi börjar gå hem o speciellt nu på vintern. Kan tilläggas att han vi rider honom i samhället. Har funderat på om en lugnare miljö skulle kunna hjälpa honom att inte bli så stressad eftersom han i grund o botten är en lugn o lättriden häst? Skulle bli jätteglad om du kan ge något tips! Mvh Thérèse

Svar: Hej Therese. Först skulle jag prova med att rida rundan bakifrån. Dvs börja med att rida genom samhället. Är han lugn då kan du ju snabbt utesluta att det är den lite mer oroliga miljön som stör. Är han orolig så kan det ju var ngt som oroar honom i just den miljön. Om det nu är det att ni vänder hem som stör så är det bästa att jobba honom. Tänkte en hel del på detta då jag red Nocke idag. Han är nämligen superlugn i början och som en katapult på hemvägen. Så fort man vänder hemåt så blir han som en annan ponny. Speciellt i galoppen, så idag flyttade jag honom för skänkeln även i galoppen o då lugnade han ner sig. Om du har möjlighet så skulle jag försöka variera rundorna lite så att han inte alltid vet när ni är på väg hem. + inte rida genom samhället just på slutet då det kanske e jobbigt med bilar, barnvagnar etc om han springer på tvären. Är det rörig miljö blir man ju inte lugnare själv heller. Du skulle även kunna hoppa av och gå sista biten, då brukar många hästar bli lugnare och man själv får ju lite motion oxå, haha. Ja, ngt av tipsen kanske fungerar. Lycka till.



Nocke lite tjusig, fotad o redigerad av Mikaela Zimdahl.

Kommentarer
Postat av: elin

Min häst brukar luras lite ibland när jag rider ut, det kan verka som att han blivit lite trött när vi ridit lite mer än halva turen. sen när jag känner mig nöjd och vänder hemåt så exploderar han och avslöjar sig, inte var han trött heller.. men det är ju alltid mer motiverande att gå mot stallet:)

Dessutom lär han sig direkt vilket ställe jag brukar gallopera på och vilken väg som ligger i typ samma väderstreck som stallet osv, så det gäller att variera sig så att han hela tiden "väntar" och lyssnar på mig istället för att hetsa upp sig och dra förhastade slutsatser. Det gäller att vara lugn och konsekvent så brukar det flesta problem lösa sig till slut.

2011-02-22 @ 17:28:01
Postat av: Anonym

Hur kommer det sig att du som har mycket att göra på jobb bloggar mer än Mikaela? :p saknar hennes bra och intressanta inlägg lite :/

2011-02-23 @ 14:00:32
Postat av: Cornelia

Hejsan!

För det första: verkligen JÄTTEBRA blogg! ;) får många bra tips :)

Jag har ett litet problem med min ponny. Hon är importerad från Holland och när vi fick henne så var hon rädd för allting! Tex när hon skulle få tyglarna på sig så tog hon ner huvudet och var beredd på slaget. Nästan alltid när man red så var hon spänd och sprang med huvudet HÖGT upp i luften.

Nu har vi snart haft henne i 4 år och hon har blivit väldigt fin. Hon kan bli väldigt spänd och stressad om man inte rider henne rätt.

Hon är väldigt lugn och avslappnad hemma. Hon kan gå i form och blir ofta inte spänd hemma.

Men när man åker iväg med henne, tex på träning till ridhuset så blir hon väldigt spänd och stressad. Jag gör halvhalter och försöker få henne att lyssna på mig, hon lyssnar väldigt bra på mig då. Men hon kan inte slappna av. Det är väldigt tråkigt eftersom jag vill kunna åka på en träning och visa tränaren vad både jag & min ponny kan.

Det känns som att hon inte alls känner sig trygg och avslappnad i ridhuset.

Hon blir också väldigt spänd och stressad när man åker iväg någonstans. Jag vill börja tävla dressyr med henne, men det går ju inte eftersom jag inte kan få henne lugn på nya ställen. Det är ju svårt då att visa vad hon egentligen kan.



Då är min fråga:

Hur ska man kunna få henne lugn och avslappnad i ridhuset & på nya ställen? Har du några tips för hur man kan få henne lugn och avslappnad? :)



Tacksam för svar! :)

Hälsningar från Cornelia

2011-02-23 @ 16:12:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0