Provrida hästar

Ja, detta är ett ämne man kan diskutera länge. En grundregel är dock att ngn ska visa upp hästen först. Och då ska den hoppa el dressyra den nivå som är uppgedd i annonsen. Det har hänt mer än en gång att det står att hästen t.ex hoppar 120 cm banor o sen hoppar den inte ens en bana på 90 cm när man kommer.

Finns det ingen som kan visa hästen ska man fundera på om man verkligen vill provrida den. Jag hoppade en häst en gång som ägaren sa var jättesnäll men hon själv ville av olika anledningar inte hoppa. Den slängde av mig redan på första lilla krysset.... Inte kul!

En annan gång började ägaren longera hästen först o när vi insisterade på att hon skulle visa upp den, slängde den av henne. Denna häst red vi inte alls.

Ja, har ägaren el ngn annan ryttare visat upp den på maxhöjd, så brukar jag bara hoppa lite lägre för jag vet ju att hästen kan. Men när Mickis el Rosanna provrider så hoppar de oxå max. Men det är en smaksak + beror ju på hur erfaren man är av att provrida.
Blir själv ganska nervös då alla står o tittar och vill gärna känna hästen först innan jag hoppar högt.



Här provrider jag en 5-åring i Danmark. Älskade denna häst,
men den hade lösa benbitar i tre ben, så jag vågade inte chansa.






Kommentarer
Postat av: Ann Onym

Röntgar ni alla hästar innan köp? :)

2010-09-03 @ 20:50:01
Postat av: Sisterhood

Jag köpte en häst för många år sedan som jag bar gjorde en vanlig besiktning på, hon gick igenom utan problem. Men jag ångrar så innerligt att jag inte gjorde en röntgen. För efter ett tag så upptäckte vi en lösbenbit som hade vandrat runt i benet. Just där benbiten hade lossnat så hade hon fått en spricka, vilket var från kotsenbenet. Och vid kotsenbenet fäster ju gaffelbandet, så ja du förstår..



Gick tyvärr inte att rädda henne.

En super fin hopphäst!

Så efter det så lärde jag mig en läxa att röntga innan man köper häst!



Mvh Sisterhood - En dressyr/hoppryttare & en batenders vardagsblogg..

2010-09-07 @ 14:13:37
URL: http://www.siisterhood.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0