Perfekt för dressyrälskare

Är så glad över denna dressyrpärla i estland strax utanför Tallinn. Det är tre tjejer som brinner för dressyr som driver herrgården och ridcentret.
Det är litet och personligt. De tar bara emot 4 gäster och alla får privatlektioner (ngn gång kan man vara två).
Två av tjejerna är Grand Prix ryttare + dressyrdomare. Den ena instruktören Marika som är mitt i sin dressyrkarriär tävlar aktivt internationellt. Ska tävla på Helsinki Horse Show om några veckor.
+ hon har tränat och utbildat sig hos Kyra Kyrklund.


Jag fick rida två skolhästar en 7-åring och en 9-åring och fick en hel del bra tips angående min sits.

Dessa liknelser kommer jag nog inte glömma.

1. Kontakten med hästens mun, speciellt yttertygeln,  kan liknas vid ett bilbälte. Det ska var mjuk elastisk kontakt. Fastnar, el hänger sig hästen i tygeln, så får man lirka loss den (precis som när bältet fastnar) med mer eftergift än dragande.
2. Bra att tänka att man har en tyngd i sin armbåge, så att man inte spänner axlarna.
3. Tummen ska ju var ovanpå tygeln, men trycker man för hårt så spänner man nacken.

Jag älskar att få så´na här liknelser för de stannar kvar i minnet.



Tips för dig (+ mig) med taskig hållning. Förr fick jag alltid kritik för att jag var för kutryggig då jag red. Men så köpte jag dessa band i en butik för sjukgymnastik grejor. De drar bak axlarna och fungerar super ( får dock träningsvärk i bröstmusklerna efteråt). De syns inte när jag har en tröja över.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Snygga ridstövlar!

sv: Ja fy, det är verkligen kallt här.. Men vi bor nära vattnet så det kan vara därför..

2010-09-30 @ 20:07:20
URL: http://johannaaolsen.blogg.se/
Postat av: Anonym

vad heter marika i efternamn?

2010-09-30 @ 20:11:45
Postat av: Amanda

har ett undefär likadant resårband till ryggen. Jag dock för att mina ryggproblem ska minska när jag rider. Superbra verkligen!!

2010-09-30 @ 21:03:38
URL: http://amandatillenius.blogg.se/
Postat av: Kitt

Hur mycket kostade den sjukgymnastgrejen, som gör en bra hållning? Du är verkligen toppen som skriver blogg. Jag läser Mikaelas blogg. Trevlig tjej. Jag har varit ponnymamma, just nu är det storhäst. Ett sto efter Corland som har farfar Cor de la Bryre efter 9 månader kommer ett litet föl ut. Hela jävla tävlingterminen är ur funktion. Men fölet som heter Sjoelle`s Top Secret. Kallas för Toppen. Han är jättefin. ALDRIG MER STO UTOMLANDS. Min dotter debuterare i 120 innan vi visste något. Vår lilla Ella hoppade men fick några nedslag. När vi fick reda på att hon var dräktig så fick hon vila. Vet. sa att hon var i toppkondition, vi trodde hon var fet, så ut i skogen på kondistur o hoppa. Hon var i toppkondition, fölade på 30 minuter när ingen var i stallet. Ibland är detta hästliv roligt....

2010-09-30 @ 21:38:49
Postat av: Ullis

Var köpte du dina band (sjukgymnastbanden för att hålla ordning på axlarna)?



Vilka tips fick du för din sits? Något du kan tänka dig att dela med dig? :-O

2010-10-01 @ 08:19:41
Postat av: Lovina

Hej, vart köpte du saken till axlarna? :)

2010-10-22 @ 14:18:58
URL: http://lovinalovqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0