Hjälptyglar

Som namnet säger så ska de ju vara en hjälp. Jag använder gramantygel ibland. Tycker att den är bra för att den är så lätt att släppa om den inte behövs.
Jag köpte en femåring en gång som nog aldrig hade gått på tygeln. Jag använde graman en gång och så förstod han vad jag ville, behövde aldrig ha den mer.
På min förra häst Tessa annvände jag den ganska mkt i början av ridpasset, då hon var lite bekäm och helst inte ville arbeta. Då hon sen gick bra tog jag av gramanen och hon fortsatte att jobba.
Det svåra är att man rider med dubbla tyglar så man måste kolla att man inte håller för hårt i gramantygeln, utan hela tiden lättar på den när hästen jobbar korrekt.



Här är en graman frå Hööks.

Kommentarer
Postat av: Liza

Hej! jag undrar om man kan rida med graman om man rider på ett hackamore??

2010-09-15 @ 12:37:12
Postat av: Johanna - skriver om allt, hundar, hästar o mig själv!

Hejsan! :) super nice blogg hörru!

Kika gärna in på mig blogg och kommentera vad du tycker om att jag ska starta en dagens blogg. :) Om du inte vill ha nånting med det här att göra så ber jag hemskt mycket om ursäkt och hoppas på att du får en underbar kväll! :) kram

2010-09-15 @ 19:20:54
URL: http://johannaaolsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0