Framhoppning

Vi har en rutin som vi alltid följer, med alla hästar på alla olika nivåer.
Vi tar ut hästen ca 20 startnummer innan det är dags. Efter att den är uppmjukad hoppar vi hrysset några ggr i bägge varven. Därefter sänker jag räcket och sen höjer jag det ca 10 cm per gång. Efter ca 4 varv är det på rätt höjd. Sen sänker jag oxern ca 10 cm bak och 20 cm fram. Hoppar det en gång, höjer bakbommen till rätt höjd och till sist frambommen, så att hindret är parallellt.

Är det ngt som går fel eller om hästen är spänd så kan vi hoppa ngt mer (el mindre). Men normalt gör vi likadant varje gång.
Normalt hoppar vi bara rätt höjd (dvs inte högre trots att man får det med häst).



Målet med framhoppningen är att få hästen uppvärmd och avslappnad och ge ekipaget ett gott självförtroende och bra känsla.

En gång på en framhoppning med Jever i Sala gick det riktigt dåligt. Det var ovanligt trångt och Jever kraschade  i oxern. Han blev superrädd och jag lyckades inte ens hoppa över 20 cm. Fick strunta i oxern och bara hoppa räcket. Hade en jättedålig känsla när jag red in på banan. Tänkte att vi säkert skulle vägra ut oss på första oxern. Men Jever verkade inte bry sig utan gick riktigt bra, rev ett räcke i kombinationen bara.
Så det kan gå bra trots att framhoppningen är en katastrof.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Brukar man inte säga att med taskig framhoppning går det super på banan? dock har det aldrig fungerat för mej..

2010-09-16 @ 16:52:55
Postat av: Emma

gud vilken fin häst! :)



jag tycker det är jätteviktigt att det går bra på framhoppningen. man blir mycket säkrare på banan sen då, som du säger.

2010-09-17 @ 20:53:47
URL: http://emmasol.blogg.se/
Postat av: lisa

Ja det är lustig det där!

Jag har en häst som är känslig psykist, han hoppar hur på träning men på tävling står han emot på maxade 120 oxrar...

En av våra första 130 hade han gått bra klassen innan, gjort en bra framridning och framhoppning till klassen, (startade som 2a eller 3a) när dom helt plötsligt ska bygga om något och vi fick vänt ai en halvtimme, färdigvärmda och allt...

Fick ju ta något litet språng precis när klassen drog igång såklart, och då slog han på en sån tvärnit att jag höll på att åka av, två gånger på oxern och tillslut fick jag över honom med rent tvång.

Hade tröttnat på hans idéer han hade haft de senaste tävlingarna så jag bara puttrade upp till banan och flaxade igång honom med sån jävla beslutsamhet att han flög över de första hindrena på banan i ren förskräckelse och sen när han var igång bara flög vi över allt.

Slutade med en vinst på en riktigt lång och svår bana!

2010-09-18 @ 20:36:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0