Hos sadelmakaren

Hästarna superpigga i hagen, raisade i full fart så jag blev livrädd att ngn skulle gå omkull. Nocke var aldeles uppjagad när vi skulle ut på promenad. Så vi gick i 45 minuter, sen in i bilen och iväg till Mustang.
Körde  (för) fort för att hinna, slirade in där kl.17.00, och... fick vänta i en timme. Ja,ja så kan det gå. Det kunde lika gärna varit han som fått vänta på oss.

Pemsan hade ändrat form över ryggen på de 5 månader vi haft henne så vi fick byta till en vidare (o plattare) sadel. Det är fascinerande hur en så ädel och nätt ponny kan ha så bred rygg.
Kändes bra att vi kollat upp sadeln. Rosanna har ju tyckt att hon verkat sur då hon skulle sadla + när hon red. Det är fördelen med att känna sin ponny / häst så väl, att man reagerar på när de inte är sig lika.

Därför ska man som ryttare alltid lita på sin känsla om ngt är fel. oavsett vad experter säger. Rider man en häst dagligen så får man en speciell känsla för hur just den hästen beter sig då den är frisk och mår bra. Och sen gäller det att stå på sig, som med Ture som flera veterinärer tyckte att vi skulle sätta igång och hoppa med (trots att han hade en gaffelbandskada...). Och en annan häst jag hade en gång lämnade jag till en duktig beridare för tillridning och hon kände inte äns att hästen var halt. Jag kände det direkt, samma dag som jag hämtade honom. Jag skyller absolut inte på henne för rider man en ny häst så kan den ju var stel eller ojämn men ändå fräsch. ., men har man haft en häst länge så vet man ju hur den ska kännas :)






Kommentarer
Postat av: anna

Ja det stämmer verkligen, en bra veterinär är inte bara duktig på häst utan är även medveten om vilken otrolig fördel vi som ryttare och hästägare mot vetetinären själv.

2010-10-26 @ 14:10:39
Postat av: klara

vad tycker ni om mustang? har hört så himla olika om dom, nu när man själv måste byta sadel..

2010-11-02 @ 20:14:48
URL: http://klaralevenstam.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0