Byta underlag på utebanan

Vi har haft ngn sorts specialsand på vår utebana i alla år. Banan är ordentligt dränerad med dräneringsrör och olika storlekar på stenar + sen alltså ett lager sand.
Nu börjar det bli lite hårt så jag funderar på om jag ska fylla på med mer sand eller lägga på ngt annat, ev gummiflis. Gummi har ju fördelen att det inte fryser på vintern och blir det lika kallt som i fjol så kan ju det behövas.
Priset är ju oxå viktigt. Har ni några tips på vad som är bäst (o inte dyrast, pls).



Vår ridbana är 20 x 60 meter så det går ju åt mkt material.

Kommentarer
Postat av: Maria

Hej Vivecka.

Tips på bra underlag.

Vi har nåt som kallas sportsand o finns uppe på Malmen.

Detta underlag hade dom når de va VM i stockholm bla.

Det blir inte tungt o löst för hästarna.

Har funkat jätte bra för oss. Inte en ända häst me kot el knäledsinflamation sen 2002!

Mvh Maria i Lagboda

2010-10-04 @ 10:30:33
Postat av: Amanda

Hej! Jag kan starkt rekomendera Paddex, när alla andra ridbanor här omkring var frysa i vinter var våran paddock fortfarande ridbar vi kunde rida där nästan hela vintern! Även fast vi inte har lagt massa drenering i våran ridbana, då får vi knappt inga vatten samlingar :o sen behöver den inte harvas speciellt ofta! Smidigt :)

2010-10-04 @ 14:13:36
Postat av: Anonym

I vissa kommuner får man inte lägga gummiflis, så tänk på att kolla upp det först. Det har med miljön att göra, och är riktigt dyrt tydligen att bli av med om man skulle behöva det.

2010-10-04 @ 14:30:04
Postat av: Rebecca

Jag skulle inte sätta in enbart gummiflis p.g.a underlaget släpper gärna och det blir lätt djupt men om man skulle blanda gummi och sand 50/50 tror jag att det skulle bli super då det blir fast men ändå sviktande och mjukt. Ett annat förslag är att fylla på med sand och sedan ha vanligt flis i. vet ej då om det fryser på vintern, men det skulle bli ett super underlag på sommarn.

2010-10-04 @ 14:59:34
Postat av: Anonym

Gummi är inte bra att hoppa på tycker jag, det blir inget glid i landningen som är så viktigt. Det blir liksom lite mkt friktion mellan skorna och gummit. Sen om man ska ha gummi så det inte fryser så får man ha rätt mkt och då blir det lite tungt och djupt. Sen finns det ju olika sorters gummi med typ flis och eller bitar.

2010-10-04 @ 16:46:09
Postat av: Anonym

Gummi är inte bra att hoppa på tycker jag, det blir inget glid i landningen som är så viktigt. Det blir liksom lite mkt friktion mellan skorna och gummit. Sen om man ska ha gummi så det inte fryser så får man ha rätt mkt och då blir det lite tungt och djupt. Sen finns det ju olika sorters gummi med typ flis eller större bitar.

2010-10-04 @ 16:47:03
Postat av: Carolin

Hej.

Vi hade gummiflis i det stallet jag stog uppstallad. Jag gillade det inte alls och rekomenderar det inte. Det blir väldigt djupt o halt. Inget bra underlag att hoppa i och vårt frös på vintern om man inte harvade de två ggr om dagen. Blir rätt mycket jobb..

2010-10-05 @ 07:24:07
Postat av: Ann Onym

Gummiflis är som sagt inte tillåtet i många kommuner så kolla upp det noga. Jag skulle rekommendera sand. Tror det finns rekommendationer på ridsportsförbundets hemsida..

2010-10-08 @ 22:36:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0