Knepig ponny

Anonym om Het ponny:

Hejsan jag har också en fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på om du kan.
Min häst ponny är jättepigg och jättekänslig.
i Skritt och trav kan man ta lite i tygeln utan att hon drar upp huvudet men efter att vi har galopperat i kanske 5 min så blir hon galen.
Hon stanar hoppar uppi luften, gör små luftsprång och så ser det ut som att hon liksom "vill bita mig i benen". Jag har bara haft henne i 3-4 månader och jag tycker verkligen inte att det är kul längre.
Jag börjar tröttna på ridningen eftersom att jag aldrig kan galoppera utan att hon stannar. Att hon drar upp huvet är en sak men att hon tvärnitar och "försöker bita" i fötterna gör mig bara ledsen.
Vore tacksam för så mycket hjälp som möjligt!

Svar: Hej, det låter inte kul. Vi har faktiskt haft en ponny som hade lite av de tendenserna, just i galoppen, om man krävde lite mer av honom så började han hoppa och studsa och även försöka bita ryttaren i foten. Det enda man kunde göra med honom var att låta honom gå i fri form och inte bråka. Och inte träna så mkt på banan utan mer rida ut i skogen. Denna ponny var /är mkt duktig att hoppa, så man fick acceptera detta då det inte gick att ändra på honom (flera duktiga ryttare har försökt). Jag tycker att du ska be ngn professionell tränare rida henne och hjälpa dig. Sen är det ju faktiskt så att man gillar och trivs ihop med olika hästar. Det kanske finns ngn annan ryttare som älskar att rida din häst och du kanske mer vill ha en ponny som är en annan typ. Även på högsta nivå är det hästar som bara passar med vissa ryttare hur bra ryttaren än är, så jag föredrar att byta häst om inte kemin stämmer. Det har vi gjort många gånger. Hoppas att jag inte var alltför negativ nu + att det löser sig för dig. Tycker absolut att du ska fortsätta att rida:) 



Zazou kan vara lite busig ibland, men aldrig istadig :), annars så brukar ju ston ha lite mer egen vilja.

Kommentarer
Postat av: Anonym

vet en tjej som "knuffade" tillbaka hästen med foten när den försökte bita henne, de var de enda som fungerade! :P

2010-12-12 @ 19:16:02
Postat av: Anonym

Jo hon hoppar som en stjärna.

Tack så mycket för tipsen, jag ska se om jag hittar någon som verkligen kan sånt där!:)

2010-12-12 @ 19:29:31
Postat av: theres

Jag hade tagit kontakt med en hästpsykolog, en häst som vill bita dig är och kommer antagligen bara bli farligare och farligare.. tror det finns ett djupare problem än att det "är jobbigt i galoppen"..

2010-12-12 @ 19:35:00
URL: http://thessine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0