Svar på lite frågor

Ida om (går) Dagens träningspass: Himla trevlig blogg!
har en liten fråga och åsikt som jag även bett rosanna pm men tänkte att jag även kan drogs dig då du är aktiv i att svara dina läsare :)
vad jag uppfattat det som travar ni aldrig nocke, ligger det någon skada bakom detta? min häst har rätt nyligen haft glidledsinflammation i bakbenen och jag får höra väldigt olika åsikter. en del säger att jag helt ska hoppa över traven då det sliter mer och andra att det inte spelar någon roll. hur ser fin erfarenhet och kunskap ut ang detta utifrån nocke? och vad anser du om longering och att rida mycket på böjda svar i såväl trav som galopp?

Svar: Tack :) Gör så gott jag kan. Nocke var halt på vänster bak och ingen kunde hitta felet, gjorde tom titthålsoperation, men allt var perfekt. Då scintades han på Ultuna och behandlades sen i ryggen. När Nocke galopperar använder han verkligen hela ryggen till skillnad mot då han travar (typ symaskin) så då rekommenderade veterinären att vi bara skulle galoppera. Vi lösgalopperade och löshoppade ca 6 månader först och började sen rida. Detta var 2008. Så nu har han ridits o tävlats i 2 år. Vi rider honom mest i skogen och undviker böjt spår. Sparar på honom då han är en så´n fantastisk ponny. Jag tog själv in honom från Irland för 5 år se´n och han har gått MSVA med Mickis och * fälttävlan + MSVB med Rosanna.

Becky om Hoppträning: Ska du köpa en egen häst? :)
// en undrande :)

Svar: Det lutar åt det hållet, e grymt sugen på att ut och tävla själv. Men då måste ett par av hästarna säljas först :(

Rosanna om Hjälper inte med ljusa kvällar: Hej!
Vad har ni för underlag på eran ridbana? Vartifrån kommer han/hon som du tog ut? Du råkar inte veta vart man kan få tag i billig sand till ridbanor?
Vi har nämligen problem med att våran bana är alldeles för hård och skulle behöva lägga på mer sand, men detta är ju en djungel...
Tacksam för svar! :)

Svar: Vi har ngn specialsand för ridbanor. Det var Ulf Ståhlborg som kom ut. Vet inte var sanden är billigast, tror att närmaste grustag är bäst, då frakten oftast är det som kostar mest.

Carolin om Hos veterinären: Hur många stora hästar har ni? Är alla mickis tävlingshästar? :-)

Svar: Just nu har vi 5 stora hästar och de är alla Mickis.

Sofia  om Dagens ridpass: Ska ni behålla Luna eller ska ni sälja henne så småningom? Hon verkar vara en helhäftig häst...=0)

Svar: Hon är till salu och planen är att hon ska säljas inom kort.



Hoppas att det går så här bra nu när vi ska till Gotland på meeting:)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0