Vintervila

Nora om Köpa 3-åring: hej! jag har en d ponny som är avlite grövre typ och nu på vintern så rids han inte så mycket mer än på helgerna eftersom det redan är mörkt när jag kommer hem från skolan, och jag vet inte riktigt hur mycket mat jag ska ge honom så att han inte tappar för mycket i vikt eller går upp för mycket. nu får han 5 dl kraft grund och 2 dl musli (kommer inte riktigt igår vilken sort) och 5 kg hö om dagen. hur mycket tycker du jag borde ge honom?

Svar. Hej Nora, det låter som en bra foderstat för en ponny som har det lite vinterlugnt. Ha´koll på hur han ser ut i hullet + hur pigg han är. Börjar han se lite smal ut så öka på hö´t, tror inte han behöver mer kraftfoder. Alla våra hästar är åt det lite rundare hållet just nu, då vi inte heller kan arbeta dem på samma sätt som under den ljusare årstiden. Längtar till våren....

Uppdate: Tack Katt för din kommentar och att du reagerade på ovanstående:) Måste varit lite trött då jag skrev det, Nocke som är en ganska grov D-ponny äter ca 11 kg hösilage per dag. Speciellt nu när det är så kallt får han lite extra. Han väger drygt 500 kg. Det är ett torrt hösilage  ( dvs hög TS) så omgjort i hö så är det ca 9 kg hö. Skulle han vila så skulle jag fortsätta att ge honom lika mkt hösilage men lite mindre kraftfoder. Så 5 kg låter lite lite, skulle nog öka det succesivt till 8-9 kilo.



Detta känns väldigt avslägset...

Kommentarer
Postat av: Sara

Hej, jag undrar om du har några bra hoppövningar som man kan göra med bara ett hinder? Stallet jag står i har blivit sålt och alla hinder har flyttat med förra ägaren, det vi har kvar är en liten vattenmatta (rund), en bom, stolar (som hinderstöd :p) och två cavalettikryss.. Så jag har supersvårt att komma på något att göra när jag ska hoppa, det blir mest bara att ta några språng nån gång i veckan, men det är ju inte så kul i längden. Tacksam för svar! :D

2011-01-15 @ 20:13:51
URL: http://varldenurminaogon.blogg.se/
Postat av: Katt

Tycker att det låter som alldeles för lite grovfoder. Skulle hellre ta bort kraften och öka på höet. En häst ska ha MINST 1,5 kg ts grovfoder per 100 kg kroppsvikt och dygn. Hö har ett TS på ca 84% vilket ger att det behövs ca 1,78 kg hö per 100 kg. Detta ger att den här grövre d-ponnyn skulle ha en vikt på ca 280 kg. Inte helt rimligt.

2011-01-15 @ 20:20:34
URL: http://catipat.blogspot.com
Postat av: Fella

Håller med Katt om att också prova ökning av grovfoder. :-)



Men jag gick in här för att se om du kan skriva lite om hur ni gör med Sasha på ridturer? Hur kan hon följa med utan komplikationer, typ att vilja hälsa på mötande hundar eller "valla" bilar/hästar? Jag vet att du skrev förut att hon totalignorerade en skällig hund eller vad det var, låter ju svårt att "lära in". Brukar hon bara springa med på sidan eller går hon flera meter upp i skogen och sysselsätter sig själv? Jättekul om du kunde skriva ett litet inlägg som svar.



Ha det bra! :-)

2011-01-15 @ 23:28:40
URL: http://fella.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0