Köpa 3-åring

Anneli om Happy:): Har en fråga.Går det bra att köpa en häst på 3 år till en familj? Jag har en dotter som är 13 år och har ridit i 11 år, men hon är ganska försiktig i ridningen.Skulle det ändå funka?Jag har sett en del annonser om unga hästar, och det står att de flesta är väldigt trygga och stabila fast dom är så pass unga? Kan det stämma? Mvh Anneli

Svar: Hej Anneli. Jag skulle inte rekommendera att köpa en 3-åring som familjehäst eller första häst. Normalt så är de väldigt lugna som treåringar pga av att de har fullt upp med att hålla balansen och allt det nya med att ha en ryttare. Men sen ska de utbildas för att bli trevliga ridhästar vilket helst ska ske av en vuxen erfaren unghästutbildare. Sen när hästen blir starkare brukar det komma lite test- och busperioder vilket kan vara nog så knepigt för en äldre erfaren ryttare. Då skulle jag hellre rekommendera att köpa en äldre häst, som oftast oxå är lite billigare. Då vet man vad man kan förvänta sig av hästen och när man provrider så vet man vad man köper. Prova den gärna flera ggr i olika situationer och miljöer. Får ni sen ha den på prov så är det jättebra. Lycka till:)



De flesta hästar vi köpt har varit minst 6 år då många hästar har en "trotsålder" som 5-åringar. Claddagh var 6 år och fungerade jättebra även för Mikaela.

Kommentarer
Postat av: Nora

hej! jag har en d ponny som är avlite grövre typ och nu på vintern så rids han inte så mycket mer än på helgerna eftersom det redan är mörkt när jag kommer hem från skolan, och jag vet inte riktigt hur mycket mat jag ska ge honom så att han inte tappar för mycket i vikt eller går upp för mycket. nu får han 5 dl kraft grund och 2 dl musli (kommer inte riktigt igår vilken sort) och 5 kg hö om dagen. hur mycket tycker du jag borde ge honom?

2011-01-15 @ 08:39:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0