Att ta med hunden på ridtur

Fella om Vintervila: Håller med Katt om att också prova ökning av grovfoder. :-)

Men jag gick in här för att se om du kan skriva lite om hur ni gör med Sasha på ridturer? Hur kan hon följa med utan komplikationer, typ att vilja hälsa på mötande hundar eller "valla" bilar/hästar? Jag vet att du skrev förut att hon totalignorerade en skällig hund eller vad det var, låter ju svårt att "lära in". Brukar hon bara springa med på sidan eller går hon flera meter upp i skogen och sysselsätter sig själv? Jättekul om du kunde skriva ett litet inlägg som svar.

Ha det bra! :-)

Svar: Hej Fella. Innan Sasha fick valpar hade jag nästan alltid med henne på ridturer om jag red en runda utan bilvägar. Hon är ju en vallhund och väldigt lättlärd + lydig. Det räcker om jag säger Nej så går hon inte fram till andra hundar. Sen brukar hon springa in lite i skogen på egen hand när vi rider. Men håller jag ett ganska högt tempo så har hon ju fullt upp med att hålla reda på mig. Nu har hon ju sin valp Kiara att hålla reda på så då får hon vara hemma på gården, de leker mer el mindre hela dagen så hon får motion så de räcker. När Kiara blir lite äldre så ska hon få följa med, då får vi se om hon är lika lättlärd....Hon är ju hälften fågelhund så det kanske blir svårare. Min förra hund var en Briard och hon var lika lätt att ha med som Sasha, men det är ju oxå en vallhund. Just nu är det så mkt snö + de vilda djuren kan vara i dålig kondition, så har man en hund som jagar vilt så bör man inte ta med den lös i skogen innan snön försvinner. Hoppas att det var svar på din fråga:)



Sasha i full fart:)

Kommentarer
Postat av: Hanna

Hej!

Undrar om du har tips och trix för hur man bäst slussar in en häst som gått på lösdrift i "vardagslivet" igen? Min häst har gått på lösdrift med föl vid sidan sen mitten på juni. Vi ska ta hem och stalla upp henne igen i helgen. Hon har väääldigt mycket päls så hur skulle du göra med täcke osv? I stallet där hon ska stå går hästarna in vid kl 14-15. Vi kommer försöka ta ut henne så mkt vi kan till en början så det inte blir att hon står inne allt

för mkt. Är liten kluven om vad som är bäst, så har du några idéer blir jag glad om du vill dela med dig :)



Tack på förhand och för en bra blogg!

2011-01-17 @ 12:22:13
Postat av: SOFIE

Har du tips på något bett till en häst som drar iväg i hoppningen? Hon är ganska känslig i munnen och jag varierar nu mellan tredelat och rakt bett men vill gärna ha ett lite starkare så att hon lyssnar på mig mer i hoppningen men jag har verkligen ingen aning om vad man ska ha för bett :/

2011-01-17 @ 15:32:22
URL: http://sofieslilla.blogg.se/
Postat av: EmbLeM

Hej!

Var gärna med när jag lottar ut månadens ekipage! Inga krav eller villkor behövs :)

http://emblems.blogg.se/hast/2011/january/manadens-ekipage-februari.html

2011-01-17 @ 21:08:01
URL: http://emblems.blogg.se/hast

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0