Att importera häst från utlandet

Maja om Tankar kring ridning: Det börjar visst bli riktigt populärt att komma till dig med sina frågor och funderingar ;)
Jag har faktiskt en också:
Jag har för mig att jag läste någonstans på in blogg för en tid sedan om hur det gick till när du köpte en häst från Irland? Det KAN ha varit någon annanstans, men jag tror att det var hos dig...
Om det var du, så skrev du att ni lät hästen veterinärbesiktigas o röntgas på Irland, men skickade plåtarna till er veterinär i Sverige. Jag bor tillfälligt på Irland o har hittat en häst som jag vill ta med mig hem, men jag är lite fördomsfull mot veterinärerna här (har fått mina fördomar bekräftade vid ett antal tillfällen men vill inte dra alla över samma kant), så jag funderade på hur det gick till när ni skickade över plåtarna? Och om du vet något annat du tycker att jag ska tänka på ;)

Svar: Hej Maja, ja det är jättekul att svara på frågor så gott jag kan. Jag håller med dig om att irländska veterinärer kan ha olika åsikter mot vad våra svenska har. Så det bästa är om du åker till en klinik på Irland och sen ber de maila bilderna till en klinik i Sverige. Jag gjorde det så sent som för några veckor sedan med vår senaste häst Luna och det gick väldigt smidigt (mkt lättare mot tidigare då plåtarna skulle skickas med snigelpost). Sen är det bra om du försäkrar hästen redan på Irland så slipper du ombesiktiga hästen när du kommer hem + kanske passa på att vaccinera den oxå om det inte redan är gjort. Sen är det bara att beställa en transportör, de brukar ordna med alla papper. Det är verkligen kul att hitta en häst som man verkligen gillar och ta med den hem, blir sugen bara jag hör det. Lycka till:)




Nocke tog vi  hem från Irland för snart 5 år sedan.



Hero hämtade jag oxå på Irland.



Vår lilla stjärna The Minestral likaså.



Flowerhill Clover oxå.



Och Wonderboy såklart:)



Jever tog jag hem från Tyskland.



Och Claddagh från Irland.



Roan var bara 4:a då han kom hem från Irland till oss.

Ja, det var några av de hästar jag importerat. Det verkar som Irland är klart favoriten för mig. Älskar detta land:). Men Tyskland och Holland och Danmark har massor av fina hästar oxå.


Kommentarer
Postat av: TopRiders

Hej! :)



Om du har missat det så är TopRiders Sveriges största skvallerblogg inom hästnischade bloggar.



Just nu har TopRiders en tävling i bloggen! Du kan vinna ett jättesnyggt armband från JoySmyckeria!! :) Gå in på denna länk för att delta:

http://www.nattstad.se/Topriders?id=1316625



Tipsa gärna om tävlingen i din blogg om du inte vill delta själv!



Mvh / TopRiders

2011-02-03 @ 14:23:31
URL: http://www.nattstad.se/topriders
Postat av: Maja

Tack så mycket Viveca!

Det är lite av en dröm att bli kär i en Irländare (i mitt fall är det läskigt korrekt eftersom det är ett skimmelsto jag hittat) och ta med den hem till Sverige!

2011-02-03 @ 20:50:11
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Vilka fina hästar du har fått hem! Själva har vi en D-ponny, rödskäck från england som vi haft i 5 år nu, världens finaste<3

2011-02-04 @ 13:59:13
URL: http://orsundsbrofarg.blogg.se/
Postat av: Maja :)

Hej Viveca!

Jag håller på att leta efetr en ny tävlingsponny (d-ponny) för hoppning. Jag har i stortsett läst igenom hela hästnet.se och prövat några men kan ändå inte hitta den rätta.. Så jag tänkte höra om du kanske vet något bra försälnings stall eller så? hälst i närheten av Stockholm då vi inte vill åka för långt bort.. :)

/ Maja :)

2011-02-04 @ 22:24:53
Postat av: Josäfin :>

fina bilder :D

2011-02-05 @ 17:18:43
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: Steget

Har du sett den nya hästskvaller bloggen http://ssteget.blogg.se/ ? Den är jätte bra :) Om du vill att vi skriver om dig så är det bara att du mejlar oss eller skriver en komentar, om du har något bra tips är det lika så! Titta in du kommer inte att ångra dig :D

2011-02-06 @ 12:54:59
URL: http://ssteget.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Hur hittar ni ponnierna/hästarna utomlands?

Ska köpa d-ponny till sommaren och är väldigt sugen på en irländare!

2011-02-26 @ 11:02:33
URL: http://ridersjumping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0