Leta häst

Anonym  om Olika hopptekniker: Jag håller på att leta häst. Har tävlat 110 felfritt och lb dressyr med godkänt resultat men känner att jag vill komma vidare i både hoppningen och dressyren. Jag har inte en jättestor budget (60 000) och undrar vad jag ska leta efter? Vilken stam ska jag hålla utkik efter och hur vet man att en häst har kapacitet för 120-130 nivå? Jag är medveten om att jag inte kommer kunna köpa en "färdig" häst för de pengarna och vill inte ha en äldre läromästare. Tacksam för svar :)

Hej Hanna. Jag skulle ringa runt till lite hästhandlare, nu när det är vinter så kanske de har lite för många hästar och kan släppa ngn för ett lägre pris. Kan du t ex tänka dig en häst kring 160 cm, så brukar de vara lite billigare. Många importhästar är ju billiga, men ofta finns det en anledning. Så hittar du en så besiktiga den på klinik + röntga för säkerhets skull.
Med tanke på din budget och att du vill ha en ung häst med kapacitet (normalt de som är dyrast) så skulle jag inte hänga upp mig på stammen, utan försöka hitta en individ som du trivs med.
De flesta som vill sälja en häst säger att de har kapacitet för mer än vad de gjort.... Men när du provrider, be säljaren visa hästen på lite högre hinder + se till att ni hoppar vattenmatta och lite tittiga hinder. Om du har möjlighet provrid gärna en andra gång oxå, då du smält alla intryck och kan slappna av lite + ta gärna med en kompis och videokamera, så du kan fundera ordentligt efteråt.

Ture är vårt mest lyckade köp på stor hästfronten,

Han var 9 år och hade bara hoppat några 130 cm. Mickis hoppade honom ngt språng på 150 cm på provridningen. Det blev ingen andra provridning utan vi köpte honom redan några timmar senare...och härligare häst på alla sätt får man leta efter.

Men varje hästköp är en chansning, men försök tänka efter om du skulle tycka det var kul att rida denna häst varje dag hemma, glädjen till hästen och ridningen är jätteviktiga för att man ska lyckas på tävling oxå.
Ja om detta ämne kan man skriva sida upp o sida ner....
Lycka till:)





Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för tipsen ! :)

2011-12-15 @ 15:33:18
Postat av: matilda

Hej! Visst tog ni ture till Håkan Lundell? Är ni nöjda med resultatet efter hans behandling? :)

2011-12-15 @ 16:54:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0