Ridsporten glöms bort

Elin  om Sur på pressen:
Jag blev också väldigt upprörd tidigare i veckan. Vi fick en påminnelse på min arbetsplats om att vi skulle lämna in kvitton för att få ut ett friskvårdsbidrag för året som gått, alltså pengar tillbaka (upp till 1500kr) för träningskort, massager osv som vi gått på. Det som gjorde mig så upprörd är att ridsport ej räknas som friskvård! Flera av mina kolleger ska få tillbaka pengar för att dom håller på med fotboll, handboll, bordtennis osv... men jag får inte en krona tillbaka, ändå är det min sport som är överlägset dyrast!! fy sjutton vad det retar mig. Hade fått för mig att friskvård handlade både om fysisk och psykiskt välmående och vad är väl inte bättre då än ridsport?! oavsett väder eller om jag känner mig hängig eller nere så måste jag ta mig till stallet för min hästs skull, och varenda dag är det värt det tusen ggr om. Hästsport är ju dessutom den näst största ungdomssporten i sverige, så hur går detta ihop? Jag blir så besviken!!
håller du/ni med?

Svar: Jag håller verkligen med och det var precis detta jag var inne på när jag skrev mitt inlägg. Det var ju absoult inte att jag inte tyckte synd om Peter Eriksson, utan det var journalister och myndigheters sätt att inte ta ridsporten på allvar. Du som var anonym tyckte ju att det var ett barnsligt inlägg, men då måste jag uttryckt mig otydligt. Självklart att det är bra om fler personer använder hjälm, vilket jag iofs tycker att de flesta personer som bryr sig om sitt liv verkar göra (lite sämre på dressyr än på hoppfronten dock).
Men när det är ett av årets största hästevenenemang så kan man ju kanske skriva om det i första hand. Speciellt när denna olycka inte äns hände där. De kunde ju som en annan läsare sa skrivit om det den dag det hände el som tredje alternativ skrivit om alla duktiga ryttare på Globen + en mindre notis om oyckan med Peter. Jaja sluttjatat om detta.
Budskapet var dock att det skrivs på tok för lite om hästar och ryttare generellt och som Elin säger så är det den näst största ungdomsidrotten. Och det var 70000 personer som var på Globen och säkert många fler som ville läsa om hur det gick.
Problemet måste vara att det är vuxna män som är idrottsjournalister och de skriver självklart helst om det som de kan ngt om.....
Samma sak med politiker, de är oxå främst män utan hästintresse, kanske därför som det ej klassas som frisksport. Vi borde engagera oss!!! Lätt att säga men svårare att ta tag i.



Jag o pållarna i Jordanien funderar på detta... Min plutt håller med, men den andra hästen tycker att det är rätt ointressant:)


Kommentarer
Postat av: Matilda

Håller med er båda två och jag känner att jag vill engagera mig mer. Har någon tips på hur man bäst gör det?

Glädjande nog har 2 riksdagsledamöter lämnat in en motion för att ridsoport även ska inkluderas för friskvårdsbidrag.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GY02Sk226

2010-11-30 @ 13:39:04
Postat av: Amanda

Jag håller med dig till 100, MEN jag måste ge creds till svt som sände allt live och dessutom har flera timmars klipp på svtplay som man kan se på i efterhand (förutom jag som bor i Danmark, buhu!)

2010-11-30 @ 19:03:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0