Sur på pressen

Superdiss

Läste Svenska Dagbladet imorse innan jag skulle iväg till Globen igen. Kul att de skrev om tävlingarna på sportsidan tänkte jag då jag såg att en helsida handlade om hästar. Döm om min förvåning + ilska då halva inslaget handlade om Peter Eriksson som tydligen skadat sig för ett bra tag sen hemma på Flyinge! Dvs ingen nyhet alls och ingen direkt sporthändelse. utan bara sensations journalistik. Och det var inte äns i kvällspressen.
Så det var mer intressant att Peter Eriksson skadat sig i samband med hästar ( iofs mkt tråkigt), men om det hade sånt nyhetsvärde så borde det väl rapporterats när det hände och inte i samband med ett av våra (få) hästevenemang. Så istället för att skriva om hur det hade gått på tävlingarna så valde man att gräva upp en äldre händelse som visade hur farligt det är med hästar....
Detta retar mig verkligen. Tänk om det var en stor motorcrosstävling på gång, inte skulle man glömma att rapportera vem som vann utan skriva om en förare som skadade sig hemma på träning tidigare i veckan... eller vad tror ni?
Kan detta bero på att det är mkt få journalister som vet, eller intresserar sig för hästsporten eller vad är felet??

Kommentarer
Postat av: Sofia

Super diss att dom knappt skriver nått om det! Men tror bestämt att det var i fredags han blev sparkad = två dagar sen = ny-nyhet ;)

Men tillbaka till ämnet ;) Tänk vad mycket bättre det skulle gå för hela Sveriges ridsport om det bara skrevs lite om den!! Ta hopp/dressyrlandslaget som exempel, skulle det stå/visas mer om dem (ridsport i allmänhet) i media skulle både hästägare och sponsorer få upp ögonen för dem = nya bättre hästmaterial m.m = bättre framgångar! Så lätt men ändå så svårt, tyvärr =/

2010-11-28 @ 02:30:15
Postat av: Anonym

Det var inte ett bra tag sedan!! Dessutom var poängen att han kanske inte överlevt om han inte haft hjälm!! Det tycker jag är värt att skriva om, speciellt med tanke på alla olyckor på senaste tiden, och att det faktiskt finns folk fortfarande som rider utan hjälm... Barnsligt inlägg från dig tycker jag faktiskt :( Men visst det är tråkigt att det inte skrevs bättre i den tidningen om tävlingarna, här står det bra iaf!!

2010-11-28 @ 09:04:02
Postat av: Sofie

jag tror hästsport helt enkelt är lååååångt ner på sportsidornas prioriteringslista!

2010-11-28 @ 09:25:59
URL: http://sofieocholivia.blogg.se/
Postat av: Ann Onym

Just nu händer det många ridolyckor så visst är det "mode" att skriva om dem, men borde man inte skrivit om det direkt (som sagt) eller låtit hästsporten få en sida extra då? Det är ju inte många dagar som Globen Horse Show pågår. Förmodligen är det en sportjournalist som inte är hästintresserad som fått uppdraget till dagens blad. Dåligt..

2010-11-28 @ 18:16:10
Postat av: Elin

Jag blev också väldigt upprörd tidigare i veckan. Vi fick en påminnelse på min arbetsplats om att vi skulle lämna in kvitton för att få ut ett friskvårdsbidrag för året som gått, alltså pengar tillbaka (upp till 1500kr) för träningskort, massager osv som vi gått på. Det som gjorde mig så upprörd är att ridsport ej räknas som friskvård! Flera av mina kolleger ska få tillbaka pengar för att dom håller på med fotboll, handboll, bordtennis osv... men jag får inte en krona tillbaka, ändå är det min sport som är överlägset dyrast!! fy sjutton vad det retar mig. Hade fått för mig att friskvård handlade både om fysisk och psykiskt välmående och vad är väl inte bättre då än ridsport?! oavsett väder eller om jag känner mig hängig eller nere så måste jag ta mig till stallet för min hästs skull, och varenda dag är det värt det tusen ggr om. Hästsport är ju dessutom den näst största ungdomssporten i sverige, så hur går detta ihop? Jag blir så besviken!!

håller du/ni med?



2010-11-28 @ 21:32:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0