Hoppglad ponny

Emelie om Hållbarheten:
Hej,
jag undrar om du skulle vilja hjälpa mig med en sak, jag har en hopp ponny som heter Ville, alltid när vi hoppar så blir han alltid så himla stark och bara drar iväg. Jag kan komma i en vanlig arbets galopp men så fort man styr han mot ett hinder så drar han iväg. Detta gör då att han inte kan hoppa högre höjder en 80-90 för han kommer så snabbt in på. Hur ska jag göra tycker du ? :)
tacksam för svar på din blogg :)
Älskar bloggen <3

Svar: Tack Emelie, vad glad jag blir :) Det är inte helt ovanligt att lite orutinerade eller osäkra hästar /ponnyer drar mot hindren. Jag skulle nöta låga hinder ofta, så att det inte blir så speciellt att hoppa. Hoppa superlåga hinder och gör halt efter hindren, gör det tills han kan hoppa lugnt. Du kan även ha två låga hinder där du gör halt mellan hindren. Sen när han kan göra detta lugnt så kan du sakta höja hindren. Det kanske tar lite tid, men det är det värt. Om du har möjlighet så gör det varje dag en liten stund efter din vanliga ridning, tills slut så är han så van vid att hoppa så han inte behöver hetsa upp sig. Lycka till:) + berätta gärna hur det går.



Jever var väldigt het på hinder i början, så jag  fick traggla mkt med pyttehinder.

Kommentarer
Postat av: Emelie Lindqvist :)

Tack så mycket! :D

2010-11-08 @ 09:09:04
URL: http://enponnyryttare.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag tycker det är GRYMT att du lägger upp sånna här saker och verkligen hjälper folk med tips och trix! Guldvärt!

2010-11-08 @ 09:49:22
Postat av: Matilda&Vicky

Fin ponny!!

2010-11-09 @ 08:02:25
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0