Hållbarheten

Hur jag ska få mina hästar att vara friska och sunda är ngt som jag funderar mkt på. Har gått på många föredrag om hållbarhet men aldrig fått ngt lätt svar.
Men vad man kanske missar är att kolla vad hästen gjorde de tre första åren av sitt liv. Det frågar man ju sällan när man köper häst. Har hästen gått på stor lösdrift med andra unghästar och fått leka o busa? Det är ju superviktigt för hållbarheten.

Förr var det ju positivt med hästar som var "sent tagna" men det har man ju kommit fram till att det är tvärtom. Hästarnas senor, leder, ligament etc måste ansträngas i unga år för att tåla påfrestning. Så att köpa en gammal fölmärr är inta att rekommendera.
Sen ska man rida varierat på olika underlag. Det tar 48 timmar för muskler att återhämta sig, så man ska anstränga olika muskelgrupper dagarna i följd.
Ett lämpligt schema kan vara
dag 1 dressyr, 2 galoppträning ute, 3 vila, 4 backträning, 5 hoppträning, 6 skritta ut och 7 tömkörning el skritta i kuperad teräng.

Vi har inget ridhus, så för oss är det naturligt att rida ut en hel del. Ändå blir hästarna skadade:(
Så som jag skrev tidigare finns inget lätt eller rätt svar (tyvärr). Men man kommer långt på varierad träning efter sitt eget sunda förnuft.



Ture gjorde sig ju illa i hagen, och det är ju tyvärr inte så mkt man kan göra åt. Sen hade vi extrem otur när det gäller våra veterinärbesök men det är en annan story:(

Kommentarer
Postat av: Emelie :)

Hej,

jag undrar om du skulle vilja hjälpa mig med en sak, jag har en hopp ponny som heter Ville, alltid när vi hoppar så blir han alltid så himla stark och bara drar iväg. Jag kan komma i en vanlig arbets galopp men så fort man styr han mot ett hinder så drar han iväg. Detta gör då att han inte kan hoppa högre höjder en 80-90 för han kommer så snabbt in på. Hur ska jag göra tycker du ? :)

tacksam för svar på din blogg :)

Älskar bloggen <3

2010-11-07 @ 11:45:32
URL: http://enponnyryttare.blogg.se/
Postat av: Addi

Hållbarhet är intressant. Veterinär Lars Roepstorff som forskat i det hela kom ju fram till det spännande svaret "God hållbarhet får man genom att träna lagom mycket, lagom hårt på passande underlag"... Kristallklart och enkelt råd att följa, eller hur? ;) Föl som får röra sig för mycket eller får lite visar på samband med sämre hållbarhet. Det är under föl-/unghästttiden som brosk och ligament växer klart. Får hästen röra sig lagom mycket då, blir vävnaderna härdade men inte skadade. Senare i livet handlar det snarare om att inte utsätta hästen för tillfälliga större överansträngningar.

Jag skulle kunna skriva en hel novell om det här, för det är ett spännande ämne och mycket spelar in. Det är trots allt ett samspel mellan gener, uppfödning, utfodring, hästhållning till vardags och träning. En del har ju hästen med sig redan från födseln och är svårt att påverka - går bara att försöka balansera på rätt sida om knivseggen träning/skador och göra vad man kan för att kompensera svagheterna.

2010-11-07 @ 12:26:42
URL: http://addi2.bloggplatsen.se
Postat av: Matilda&Vicky

Söt häst =) Är den din??

2010-11-09 @ 08:03:28
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0