Rida och andas

I alla idrotter tjatas det om att andas. De föreläsningar som jag har varit på i mental träning, så har det verkligen betonats hur viktigt det är att vara avslappnad och att om man håller andan så blir man spänd och presterar sämre.
Jag har ju börjat träna en del yoga o där är det mkt fokus på andning.
Så idag när jag red tänkte jag på att andas djupt, långt ner i magen och räkna in och utandningen. Red runt o funderade på detta och när jag sen gjorde halt så märkte jag att Nemo höll andan. Så jag bestämde mig för att fokusera på hans andning istället. Gjorde halt, väntade tills han andades ut och skrittade sen iväg, gjorde detta flera ggr. I slutet så andades han ut direkt och gjorde halt avslappnad i form.
Har inte tänkt på att hästar också håller andan när de är stressade. Han var superfin även i traven:)


Älskar denna häst:)

I USA finns det faktiskt yogaklasser med vovvar...


Tveksamt om denna vovve får ut så mkt av denna övning...

Kommentarer
Postat av: Sofia

Vilket bra tips! Måste testas! Vet själv att andningen blir lidande i stressade situationer (blir alltid påmind om att andas när jag är hos tandläkaren, trots att jag inte är den som blir nervös när jag är där, haha).

2012-03-13 @ 19:02:35
Postat av: Maria

Ganska intressant att testa hästens andning sådär. Förresten, varför tävlar inte du nemo i hoppning själv? :)

2012-03-13 @ 19:48:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0