Nykomlingarna

Lena om Busig hund: Hur går de me de nya hästarna:!)? Har ni hunnit rida något ner på dom:)? Hade varit och höra hur du utfodrar dina hästR eftersom de är så fina i hullet:)!! Älskar din blogg, e här inne flera gånger om dagen för att senom du uppdaterat;)!!

Hej Lena, va´kul:) Har nu ridit Nemo tre ggr, de sista 2 gångerna på egen hand. Självklart träffade jag på en älg då, han slängde sig lite bakåt, men då sprang älgen iväg. Så då kunde vi takta förbi. Han e verkligen jättekul att rida, pigg o framåt men går ändå att stanna. Härlig galopp. Har en liten ovana att försöka rycka tyglarna ur handen på en ibland, men då skänklar jag på. Hoppas att han slutar med det. Lito håller ju oxå på sådär. Faktiskt gjorde Nocke det oxå förut, men han har slutat:) Så jag tror att det går över om man bara rider på framåt och försöker ha en mjuk men stadig hand.


Ponnyn = Blazie har fått en hel del foderknölar, även med var. Så vi har börjat ha bägge inne på natten.

Kommentarer
Postat av: Annie

Hej! Vilken superbra blogg du har, jag är bara 16 år men uppskattar den väldigt mycket - inte ett tråkigt inlägg!

Jag har en fråga till dig också som jag hoppas att du kan svara på:

Jag rider 110-120 på min valack som jag haft i drygt ett år. Han är jätterolig att rida men lite oliksidig. I höger varv flyter gärna ytterbogen ut och jag får nästan tänka förvänd sluta hela tiden. I vänster varv däremot har jag mycket svårare att få igenom honom i innersidan och han går inte undan för innerskänkeln till hundra procent.

Jag försöker jobba på mycket sidvärtes, att rida innanför spåret helt rakriktad osv och det blir lite bättre. Men själva problemet kommer i hoppningen: han drar åt vänster i sprången vilket gör att han tappar tekniken en del.

Har du något tips för att få honom att rakriktas i hoppningen?

Återigen tack för en väldigt bra blogg!

2011-09-12 @ 08:00:31
Postat av: Maja

Det där med tygel-ryckandet - väldigt typiskt irländska unghästar!

De är vana vid så hårda händer att när vi finlirande Svenskar rider blir de nästan irriterade på den mjuka kontakten.

Min var likadan, hon ryckte mig ur sadeln likt ett gigantiskt gotlandsruss när vi red ut i början, men nu är det precis som att hon vant sig att lyssna på mina små hjälper, så hon har slutat till 99,9% ;)

Det var samma visa med alla de unghästar jag red under mitt år på Irland, men alla slutade efter ett tag - så det borde vara lugnt för er del!

2011-09-12 @ 22:03:27
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: Carolin

Hej. Var fick hon sina foderknölar och hur såg de ut?

Min är lite gallig i benen men även fått en knöl uppe vid manken

o en på sidan av magen. Hon reagerar inte när man trycket på de och det är inget var i dom. Tänkte om det kan vara foderknölar eller om det är något annat?

2011-09-18 @ 18:53:24
URL: http://stallcarlsvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0