Skrittband

Var och hämtade Ture hos equiterapeuten igår. Han sa att han fixat till honom nu och om en månad ska han vara fit for tfight, hoppas verkligen att det blir så. Han har ju tappat mkt muskler på vänster bak så vi ska sakta träna upp honom nu då han är rak.


Han har gått på detta skrittband varje dag och det såg verkligen bra ut, speciellt backträning verkar super.

Tänk att träna hästen utan störande sadel och ryttare, måste var perfekt för att få en bättre överlinje på hästen.

Är starkt frestad att slå till. Är det ngn som har erfarenheter från att ha tränat hästar på skrittband??


Kommentarer
Postat av: Camilla

Där jag har mina hästar finns det både band och skrittmaskin. Band är ju bra om hästarna inte får gå på böjt spår, men det tvingar även hästen att gå "korrekt". Har hästen ett avikande rörelsemönster så kan band slita mer än göra nytta. Så jag föredrar skrittmaskinen framför gåband.

2011-10-11 @ 09:51:16
Postat av: Tess

När jag jobbade i Tyskland med hopphästar hade vi vissa konvalecenthästar som gick på skrittband när de av olika anledningar inte kunde gå i skrittmaskin och som komplement till "handwalking" och uppsutten skritt på rakt spår.



Tyvärr råkade vi ut för en incident på skrittbandet då en väldigt ofocuserad häst glömde att gå efter en stund på bandet (är väl inte så spännande). Detta fick följden att han ramlade och fick en annan skada än den var konvalecent för. Han är nu bra och befinner sig ute på tävlingsbanorna igen. Så jag tycker skrittbandet är ett bra komplement till vanlig träning, men har man en häst som lätt blir uttråkad... Så se till att påminna den om att den ska gå. :)

2011-10-11 @ 10:55:26
URL: http://tessla.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag föredrar skritten framför bandet. Känns dessutom inte som att bandets underlag är det bäst att gå på med en skodd häst. Man vet ju själv hur man känner sig på bandet efter ett tag?!

2011-10-11 @ 12:40:35
Postat av: Anonym

jag hade nog heller valt en skritt maskin, så snäv volt är det inte de får gå på, inte heller i så högt tempo att det skulle slita, plus att ni kan sätta fler i den åt gången, band är läskigt tycker jag.

2011-10-11 @ 13:42:38
Postat av: Emmie

Jag föredrar skrittmaskin ist för bandet, dels för att man måste hålla mer koll på den som går på bandet, som ovanstående skrivit för att se till att hästen ska fortsätta gå, i skritten kan du släppa hästen sen ha koll på håll å i skritten kan man ju ha fler antal hästar osv osv

2011-10-11 @ 15:00:18
URL: http://livingthedream.myshowroom.se
Postat av: Linda

Jag har ingen egen erfarenhet av skrittbandet men vi hade en diskussion om det i stallet för ett tag sedan. Det vi då kom fram till är att hästen inte får det naturliga glidmomentet på ett skrittband som den får på vanligt underlag utan snarare tvärt om. Så utan vetenskapliga studier till grund så kom vi fram till att det nog inte är den bästa träningen för hästen. Så själv hade jag valt skrittmaskin om jag skulle ha ngt.

2011-10-11 @ 15:02:28
Postat av: Anonym

Hej! Har en häst som väver ganska mkt ,framför allt på nätterna. Sliter det på benen och försämrar hållbarheten? ngt tips för att få det att sluta?

2011-10-11 @ 20:05:36
Postat av: Anna

Vi har ett sådant band på vår ridskola. Det är verkligen superträning för hästarna utan direkt slitage. Dock krävs det lite tålamod med vissa hästar då de är väldigt tveksamma till maskinen.

2011-10-12 @ 10:55:03
Postat av: Amanda

Där jag jobbade tidigare hade vi ett sånt. Min häst som jag köpte väldigt omusklad gick ca 2 ggr i veckan och jag märkte STOR skillnad. Min chef (elitryttare inom islandshästvärlden) åkte iväg i 2 månader pga privata ärenden och hennes elithingstar gick då på skrittband varje dag, byggde massa nye muskler och tappade nästan ingen kondis eller "vanliga ridmuskler" alls. Riktigt bra inverstering tycker jag!! Tips är ju att köpa ett begagnat :)

2011-10-15 @ 16:56:10
Postat av: janet

Jag har arbetat 2 år med rehab för hästar med alla horsetrainers maskiner. Anser det vara ett mycket! bra träningsredskap.Sett hästar allt från elit till kissing spines hästar, hästar med dåligt självförtroende i ridning bli psykiskt starkare, fysiken blir bättre för en mkt skadad häst, en med mindre skada kommer snabbt tillbaka, en elithäst stärker det allra sista och håller undan mindre skador genom träningen, kan prestera det där lilla yttersta som krävs för att komma snäppet högre osv. Unghästar tränas innan inridning, hästar som byter ägare raktriktas.

Jag förespråkar horsetrainers redskap, UNDER UPPSIKT! Aldrig ska en häst lämnas, allt kan hända. Skrittmaskin skulle jag personligen avråda från pga som jag ser det, större skaderisk då hästen kan gå och "lulla", hitta på annat skit som att stanna, hittar ingen jämn rytmn (som är den avgörande faktort för att få bästa träning). ps: underlaget på skrittband är utan tvekan ett bra underlag för att stärka muskulaturen runt senor/leder, det är varken stumt eller för sviktande.

2011-12-01 @ 07:36:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0