Köpa häst på postorder

Haha, du hittar en fin häst på nätet o så köper du den. För några år sen trodde man aldrig att detta skulle kunna hända, men nu är det inte bara Ellos o kläder som gäller för "postorder" utan alltså även hästar.
Jag har gjort det själv, vi köpte ponnyn Asha efter att bara sett henne på film. Och häromda´n var vi väldigt intresserade av en häst i Luleå, men en familj från Skåne slog till direkt och köpte den över telefon. Jag var beredd att boka flyg o åka dit på stört... men de hann före.
Jag rekommenderar egentligen inte detta sätt att köpa häst, speciellt om man vill ha hästen länge. Det är mkt som ska stämma + vad säljaren i telefonen anser om hästen kanske inte alls motsvarar vad du tycker. Ofta tenderar man att lägga rätt ord i munnen på säljaren, bara för att man vill att det ska vara rätt häst. Vill man ha en känslig häst så frågar man ofta om den e känslig, inte om den e lugn etc.
+ det är bra att få en relation med den tidigare ägaren, se själv hur hästen har ridits, stått uppstallad etc.
Men är man beredd på att det kan bli fel + att det är risk att man kommer att sälja hästen vidare så kan man ju chansa.



Acha köpte vi ín för att utbilda  henne o sälja henne vidare = superfin holländsk D-ponny. Mickis är så van att rida olika typer av hästar så det är inte så viktigt att den är på ett visst sätt. Hoppa kunde hon verkligen.

Och glöm inte att det finns en anledning varför hästen säljs och till det superpriset, försök kontrollera det som säljaren säger så gott det går. Var skeptisk, bakom varje (de flesta) personer som säljer en häst finns det en "hästhandlare" dvs ngn som undanhåller ev fel o brister o vill bli av med hästen. Vet flera hästar som utgetts för att ha presterat både det ena o det andra vilket har visat sig vara helt felaktigt. Man får faktiskt ofta vad man betalar för...
Men ibland går det att göra fynd, men oftast tar det tid innan hästen blir som man vill ha den.
Har du köpt ngn häst på postorder? Berätta gärna.


Kommentarer
Postat av: Maria o Pearl - Jumping For Life

skulle aldrig kunna göra det! Personkemin är alldeles för viktig för mig! ;)



Jag red min häst i flera månader innan vi köpte henne ^^

2011-03-29 @ 10:43:54
URL: http://jumpingforlife.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag köpte min nuvarande häst utan att provrida, han var ur kondition. Dock hade jag ridit honom ett halvår tidigare och tränat och tävlat dressyr, så jag visste ju precis hur han var ;) Men det var lite spännande att sätta sig upp första gången för att se om man kom ihåg honom korrekt och om han kom ihåg allt vi hade lärt oss tillsammans ;D

2011-03-29 @ 14:40:50
Postat av: elin

Köpte en ponny från Holland utan att ens sett en bild på den, hade dock super förtroende för försäljaren som är anders steneld som sålt många topp junior/YR storhästar till sverige. Det han sa om ponnyn stämde iaf, dock hade vi bytes rätt inom 3 månader så gjorde inte så mkt om det inte stämde. dock visade det sig vara en super Match maker, för vi passade super och var en super ponny. Hoppade fantastiskt, dock vare inte så konstigt hon va billig. Några år senare visade det sig på röntgen att hon hade ett medfött ryggfel. Så vi fick tyvär ta bort henne. Dock är det väl inget jag gör om, men med tanke på det billiga priset gjorde det väl inte så mycket hellre. En erfarenhet rikare iaf =) Dock är ju billiga holländare oftast utbrända hästar som dom inte vill ha kvar. Finns alltid något bakom ett billigt pris.

2011-03-29 @ 16:32:24
Postat av: Therése... 15år

Hej, har en fjording som jag ska få grundutbildad, hur mycket pengar tycker du är rimligt att lägga? Hon är även riden sen innan men jag blev rädd efter att ha trillat av henne flera gånger... så vi bestämmde oss för att få henne ordentligt grundutbildad.

2011-07-05 @ 19:14:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0