Mjuk hand

amanda om Lycka till Zazou & Louise:): hej, jag har ridit på ridskola i åtta - nio år och igår provred jag en privathäst som jag kanske vill bli medryttare på. men han är sjukt känslig i munnen och jag är lite för hård i handen på honom. jag brukade få beröm för mjuk hand på ridskolan men jag är ändå "för hård" för den nya hästen, hur ska jag göra? min kompis tyckte jag skulle rida med lite längre tyglar? äh, jag vet inte! har du något tips? tack på förhand.

Svar: Hej Amanda, jag tycker inte du ska rida med längre tyglar utan fokusera på att hålla i tyglarna ordentligt, men med jämna mellanrum skaka om i axlarna och känna att du är mjuk/avslappnad i armen / axeln. Det är oftast där man är hård/spänd. Detta uttryck mjuk el hård i handen har gjort att jag hållit för löst i tyglarna (gör det fortfarande) vilket gör att tyglarna blir längre o längre o även hästen.
Jmf med att du ska bära ett saftglas, håller du för löst så tappar du glaset och du behöver ju inte spänna hela armen o axeln för att inte tappa det. Så fokusera på att vara mjuk i arm o axel så lovar jag att du får en fin kontakt med hästens mun. Då följer din arm automatiskt med i hästens rörelse och det blir elstiskt.
Lycka till, detta är nå´t som många av oss kämpar med ständigt:)


Oj, det är nog en av de få gångerna jag ridit utan hjälm, det var inte meningen att jag skulle rida, men då jag fick chansen att rida denna fina lusitanohingst kunde jag inte motstå chansen...

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Hej! Måste först säga att din blogg är otroligt bra, alltid lika kul när ett nytt blogginlägg dyker upp. Men jag blev lite nyfiken när du skrev att det är en av de få gångerna du red utan hjälm. vad tycker du om att många i eliten rider utan hjälm? Det är ju ständigt tjafs om detta nämligen.

2011-07-14 @ 11:43:55
Postat av: Bodypalace

Hej kommentera minst 3 inlägg i min blogg för att peppa tjejerna och killarna som är med. Gillar jag din blogg så får du en länkning bland "bra bloggar" . Jag har 800-1000 besök/dag =)



Mvh Bodypalace - en blogg där alla är fina & unika

2011-07-14 @ 11:59:35
URL: http://bodypalace.blogspot.com
Postat av: Amanda

Snygg header du har! :)

Allt bra?

kram

2011-07-14 @ 13:03:08
URL: http://amandajeppesen.blogg.se/
Postat av: Sofia

Hej

Vart red du denna snygga lusitano hingsten?? Ska till Algarve på ridresa (bokat via er) om några veckor och hoppas att jag får rida en liknande hingst? Förresten...vet du om man får rida lusitano hingstar där i programmet som ingår (intensiv) eller måste man betala extra??

Tack för helt underbart roligt blogg läsning...=0)

/Sofia

2011-07-14 @ 16:24:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0