Krubbitare - köpa el inte?

Jag fick frågan om jag skulle köpa en häst som krubb biter. När jag började köpa hästar så var det främst hästar som skulle ridas till och sen säljas. Så då skippade jag alla som hade ngn form av beteendestörning, då jag visste att de skulle bli svårare att sälja. Det finns ju oxå många myter om krubb bitning som att det t ex smittar, så då var det svårare att inackordera en sådan häst oxå. Det är ingen som vet varför hästar gör detta, en del tror att det är pga av rastlöshet eller att det är oroligt i stallet etc. Men jag vet en ponny som föddes med detta beteende, mamman gjorde det inte. Sen när jag letade efter ponnier till oss själva köpte jag faktiskt en som var krubb bitare = Roan. Vi hade honom på utedrift så för oss var det inget problem alls, vi märkte det knappt. Men de som köpte honom av oss tyckte att det var jobbigt, han stod då i box så då blev det mer uppenbart. Hittar jag en jättefin hopphäst så skulle jag köpa den även om den krubb bet. Men var det en ordinär häst så skulle jag leta efter en som inte gjorde det.
Vet att vissa hästar  fungerar j-bra med en sk krubb bitar rem, medan på andra så fungerar det inte.



Den vanligaste sorten med järn och läder



Denna ska enligt en kompis fungera ännu bättre. Bara läder.


Kommentarer
Postat av: Estelle

Hej, jag skulle behöva ett tips.. Min ponny har haft en skada sen april. Och nu är han helt gång. Men han har ju tappat massa muskler och han är så tung i handen att rida, så jag skulle behöva ett tips hur man bygger upp dom musklerna, så han blir " lätt " igen.. :)

2011-01-02 @ 19:16:19
URL: http://stockholmsryttarna.blogg.se/
Postat av: Ebba

Hejsan, tack för en bra och inspirerande blogg! Det var längesen man fick läsa något om Lito, hur är det med honom?

2011-01-02 @ 19:20:27
URL: http://anotherchristmas.blogg.se/
Postat av: Åsa

Den sista remmen är mkt bättre, + att den fördelar trycket mer så att det inte bara hamnar över nacken - vilket kan orsaka spänningar. Har en krubbitar häst som jag rider, som enbart krubbiter i samband med fodring = stress av ngt slag (ute krubbiter han inte alls). Dock är han lugnare utan, och massör säger att hans spänningar i nacke nu är borta i o m att han inte har rem i boxen.

2011-01-02 @ 23:06:54
URL: http://yellowisthenewblack.blogg.se/
Postat av: Katarina

Krubbitning är en väldigt allvarlig beteendestörning som beror på att hästen mått väldigt dåligt psykiskt, de får en "kick" av att krubbita och kan sedan inte sluta - blir nästan som knarkare (krubbitningen frigör dopaminer eller något annat skojigt i blodet). Krubbitar-rem ska egentligen inte användas, eftersom hästarna mår ännu mer psykiskt dåligt av att inte få utlopp för beteendet. /Katarina (nyss läst etologi om bland annat beteendestörningar på SLU)

2011-01-03 @ 14:20:13
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: Helena

Kul att du tar upp frågan :) känns generellt som att vi hästmänniskor vet för lite om det för att kunna bedöma ja eller nej!

2011-01-03 @ 23:11:32
URL: http://travgalen.se
Postat av: Josefine Andersson

Fast asså krubbitar rem är väl allt bra hemsk? Det är ju som att ha ett muggbett utan möjlighet att klia på det. Hästen kanske inte kan krubbita, men det betyder ju inte att den inte "vill". Den läker ju inte beteendet, bara hindrar, svårt att förklara normalt ;)

2011-01-04 @ 17:30:15
URL: http://jumpforjoy.blogg.se/
Postat av: Sabina Zander

Usch! Jag tycker verkligen illa om kribbitar-remarna! Hästen krubbiter ju för en anledning och om man sätter på en krubbrem hindrar man ju den från att göra det och då blir den ju olycklig. :( Hoppas ni förstår vad jag menar! ;)

2011-01-11 @ 18:37:45
URL: http://szander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0