Foderhäst mm

Jag har funderat en hel del på detta med attt lämna ut hästar / ponnyer på foder. Jag vet inte hur många historier jag hört om hästar som kommit tillbaka i sämre skick. Det kan iofs bero på att man inte talar lika mkt om när det gick bra. Jag har ibland funderat på att lämna ut ngn häst, men alltid ändrat mig i sista sekunden pga detta. Men Om jag skulle göra det så skulle jag.

* Lämna den inom 20 mil
* Be att få videosnuttar kontinuerligt
* Se till att jag besöker den en ggr per månad
* gärna rida den ngn gång då och då.
* Om den tävlar verkligen försöka åka dit o titta

Lyckas man göra allt detta så är nog risken liten att man blir besviken då man får tillbaka hästen. Även om den inte har ridits så mkt som utlovats el riktigt så som man har velat. så är man ju medveten om det och får ingen shock efter ett år el. så.

Detta är egentligen lika svårt från andra hållet. Om jag lånar en häst så kan vi ju ha olika uppfattningar om hur hästen ska ridas / skötas. + att det kan vara jobbigt med en ägare som ringer och kommer stup i kvarten eller tycker saker och pratar skit bakom ens rygg i efterhand. Mitt tips är då att.

* Maila / ringa med jämna mellanrum o berätta hur det går.
* Berätta vilka tävlingar/träningar man ska vara med på så att ägaren kan komma om han/hon vill.
* Gärna lägga ut filmsnuttar på youtube från tävlingar / träningar o låta ägaren se dem

Då kan ju ägaren ha lite koll på hur hästen rids o mår, så blir det inget otrevligt skitsnack efteråt.

En sak som är väldigt viktigt är att skriva ett fodervärdsavtal, där det står exakt vad som gäller. Gärna med ett pris på vad hästen skulle kosta om fodervärden vill köpa den. För ett vanligt problem är oxå att man lånar t.ex en svår ponny som inte tävlat så mkt. Sen går det jättebra o ponnyn klättrar i klasserna och blir mer värdefull. När sen fodervärden vill köpa ponnyn så kostar den mkt mer än vad den skulle kostat om den köpts innan det började gå bra.



Mikaela hade Bacchuz på foder under en sommar.



Inan vi lånade honom hade han hoppat 130 cm. Här hoppar han 145 cm på Stockholm Horse Ganes.



Mickis hann även kvala och vara med på ute SM innan vi lömnade tillbaks honom.

Hans ägare Mia var med på de flesta tävlingarna + var även hemma hos oss och hälsade på honom, så allt fungerade jättebra.



Kommentarer
Postat av: Maria o Pearl - Jumping For Life

bra tips! :)

2011-02-11 @ 16:49:07
URL: http://jumpingforlife.blogg.se/
Postat av: Anonym

hejsan.. kommer du ställa ut nere i falsterbo i sommar? :D

2011-02-12 @ 11:00:09
Postat av: Anonym

Hejsan. Till hösten ska jag ha praktik i 4 veckor och funderar på att åka utomlands. Eftersom du är mycket ute och reser så tänkte jag fråga dig om du har något tips ? :)

2011-02-12 @ 11:00:57
Postat av: Åsa

Har en ev hästarna på foder, och vi gör precis som du skrev ovan och det funkar super :) Ett nära sammarbete med hästägaren, och bra kontakt är a och o tror jag, för både häst, ryttare och ägare.

2011-02-15 @ 08:48:01
URL: http://yellowisthenewblack.blogg.se/
Postat av: Marlene

Hej,

Letar ni efter en till stor häst att låna?

Jag har en jag kan tänka mig att låna ut men klarar inte av att sälja honom.

Hästen har gått 130cm och det finns mer kap i honom, kanon trevlig häst.

2011-03-07 @ 15:41:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0