Föredrag med Eric Lette

Var o lyssnade på ett föredrag av Eric Lette igår. Han har ju otroligt mkt kunskap o erfarenhet, men jag tyckte inte riktigt att vi fick ut det mesta av honom. Utan det mesta var ganska allmängiltigt och inget som man kunde ta med sig hem till sin egen träning.
Blev dock förvånad då han förespråkade att det var helt ok att rida en häst 7 dagar i veckan dressyr i ridhus. Ibland kunde man ju inte rida så då blev det ju ändå ngn vilodag då o då...
Ja, inte vet jag, det är kanske så man får bra resultat, men det känns helt fel för mig. Jag rider på ridbanan max 3 ggr i veckan och ut i skogen 2 ggr och en vilodag. Jag försökte säga att det ju är under vila man bygger muskler, men det köpte han inte. Vi rider ju bara ca 1 timme så hästen får ändå vila i 23 timmar.
Det hade verkligen varit intressant att se ngn studie på hur denna typ av ridning påverkar hästen både fysiskt och psykiskt.


Visst är det härligt att uppleva naturen från hästryggen = bäst!

Som sagt, det kanske är jag som är okunnig o tror att hästen behöver gå rakt fram och uppleva annat än ett ridhus....

eller så är jag bara avundsjuk för att jag inte har ngt ridhus....

Kommentarer
Postat av: Tove

Jag har minsann ridhus men jag skulle ALDRIG rida i ridhuset varje dag. Jag föredrar att rida där så lite som möjligt och i nuläget blir det 1-2 ggr i veckan. Jag tycker att hästarna ska få komma ut i skogen, galoppera på långa raksträckor och liknande. Dessutom kan man ju inte träna upp någon vidare kondition i ett ridhus när man bara rider runt runt?

2011-12-08 @ 19:45:30
URL: http://granaryttarna.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Både vilodagar och uteritter tycker jag ska anpassas efter hästen. När min ponny var i full tävlingskondition och gick högra klasser kunde hon inte ha en vilodag i veckan för då stod hon och skakade av energi när man skulle sitta upp nästa dag dessutom kunde hon när som helst explodera när som helst under det ridpasset så det vart rent ut sagt farligt både för mig och andra som jag red med att låta henne vila.



Dessutom så HATADE hon att gå i skogen och hon tyckte inte särskilt bra om att gå på ridbanan heller inte ens på sommaren. Satt man upp i ridhuset mitt på dagen under sommaren när solen lös så vägrade hon ändå att lämna ridhuset. Har varit tvungen att använda ledare för att ta mig ut därifrån. Därför har jag anpassat mig efter henne för att hon ska må bäst psykiskt.



Däremot har jag alltid med andra hästar haft både vilodagar och uteritter så regelbundet som det har gått. Framförallt på yngre hästar då det är jätte viktigt!



Kondition och styrka går alldeles ypperligt att träna i ridhuset. Man måste bara vara lite påhittig. Dessutom så bygger man upp massor i skritt och då får man definitivt plats i ett ridhus.

2011-12-08 @ 20:36:06
Postat av: Carolin

Hade min häst uppstallad förra vinter där de fanns ridhus då vi inte har något hemma och de gick inte att hålla igång henne med all snö. Red ca 5 dagar i veckan och då enbart i ridhus (några kortare skritt rundor ute bara) och även fall hon "hård" trimmades så fick hon mindre muskler och all glädje försvann. Hon var uppstallad i tre månader och gick ner massor i vikt, tappade muskler och blev allmänt seg på livet..

Nu har jag henne hemma rider på banan max 1-2 dagar i veckan och sedan uteritter/stubbåker. Hon har fått tillbaka all glädje igen är rund och fin. Mycket mer energi även fall hon får mindre än hälften så mycket kraftfoder!



Så nej- tror inte på de där med enbart ridhus.. Hur gör de på utomhus tävlingar? Då dör väl både häst o ryttare av den friska luften ;-)

2011-12-08 @ 22:43:24
URL: http://stallcarlsvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0