Passar min sadel?

Detta tycker jag är en jättesvår fråga. En gång var vi hos 2 sk. "experter" och den ena sa att sadeln passade perfekt o den andra att samma sadel absolut inte var bra för vår häst.
Även här precis som i frågan om veterinärer så gäller det dels att snappa upp lite kunskap varje gång man är hos en sadelutprovare, men även ifrågasätta andras åsikter och ev säljmotiv.
Ytterligare en "expert" kunde tom säga om sadeln passade via telefon!? Kändes inte så seriöst.
En bra sadelutprovare har ett ridhus med hinder att tillgå. Så att man ser om sadeln glider fram när man hoppar + hur den beter sig när man rider på volt + om det känns bra för ryttaren såklart.
Vi har fastnat för Per på Mustang.
Så till honom åker vi varje gång vi köper en ny häst. Vi stoppar in alla sadlar vi har och provar igenom dem först.
Många gånger passar någon av dem så vi behöver inte köpa ngn ny.
Han vann mitt förtroende den gången vi kom med vår C-ponny The Minestral. Mickis hade ridit runt med en riktigt sliten och ful gammal Stubben sadel en längre tid och när det började gå så bra med honom tänkte vi att vi skulle satsa på en ny fin sadel.
Döm om min förvång och Mickis besvikelse då det visade sig att sadeln satt perfekt. Per hade ju hur lätt som helst kunnat sälja på oss ngt riktigt dyrt.



Minestral som vi själva tog hem från Irland kommer alltid ha en stor plats i mitt hjärta.

Kommentarer
Postat av: Liza

Såna ärliga människor får man ju verkligen förtroende för! Skönt att ni har hittat en sån!



Har du förresten själv besökt Equus Silvania i Rumänien som ni anordnar resor till? Jag har nämligen arbetat där i 1 år och fullkomligt älskar det stället! Jag har varit med både på de centerbaserade ritterna, långritterna, vinterritterna och Transylvania Trek och alla var helt underbara! :)

2010-09-01 @ 17:24:09
URL: http://lizas.blogg.se/
Postat av: Addi

Håller med om att Per är bra och känns väldigt ärlig. Även vi har fått åka hem med samma gamla sadel som vi kom med från början. Däremot med Geshira, vår arab som hade riktigt knepigt sadelläge, så var vi kvar i drygt 4 timmar. Provade en mängd olika sadlar, fipplade om stoppningen på en del av sadlarna och till slut kom vi hem med en sadel som äntligen satt där den skulle och inte gled fram eller runt...

2010-09-01 @ 18:36:26
URL: http://addi2.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0