Olika bett

Sofie om Är kär:
Hej!
Tack för en jättebra blogg! kollar den varje gång jag är på datorn =)
men jag har en fråga till dig, eftersom du verkar har svar på nästan allt! ;)
Jo, jag rider på pessoabett på min ponny, för att hon är fjordningkorsning(mycket stark och kraftig hals!), så hon blir lätt stark i hoppning.
Jag valde pessoa för att hon har haft det innan, och jag vill inte rida på pelhamn eller kimbelwight för det verkar för skarpt...
men nu har jag hört att dom kanske ska ta bort pessoa från "tillåtna bett på tävling"!
plus att jag hört att det inte är ett bra bett med dubla signaler osv.
kan det då vara ett alternativ med ett tredelat/tvådelat pelham fast bara ha i den översta ringen? såg att man fick ha det i TR :)
På förhand tack!!

Svar: Vad glad jag blir:), tack.
Vi red mkt på pessoa förut, men när vi var hos tandläkaren sa han att det var inte bra för tänderna. Och om man ändå ville ha det så skulle man ha en rem (el kedja) precis som man har på ett pelham. Det gjorde vi då och det fungerade j-bra, men sen visade det sig att det var förbjudet enligt TR. Så då slutade vi med pessoa och använde pelham. Jag har inte märkt att pelham är starkare än pessoa. Vad du kan göra är att köpa ett babypelham, dvs ett pelham med korta skänklar + kan ha kindkedjan löst spänd. + du kan byta ut kedjan mot en sporrem, eller linda lite bandage runt kedjan. Vi använder alltid ett delta på pelhambettet så blir det lagom skarpt
.
Lycka till :)



Ture (Häst & Sport Resor Saturnus) rids alltid på pelham med delta, och trivs jättebra med det.

Kommentarer
Postat av: Maria

Hästtandläkare rekomenderar ofta tredelat med fasta ringar o jaktkandar ( det är rakt vilket är de bästa för hästen) kedjan skall sitta åt lite för att bettet ska ligga mer still i munnen. Det är alltid bra att byta bett ibland. tex ett vid dressyr o ett i hoppning. Lycka till!

2010-10-07 @ 10:46:15
Postat av: Rebecka

Hej,

jag rider min d-ponny på ett nova-pessoa, för annars blir han väldigt stark. har du något tips på något annat bett utan kedja?



får man inte tävla med pessoa ?

mvh rebecka berntsson

2010-10-09 @ 16:34:02
URL: http://rebeckaberntsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0