Mina år som "hästhandlare"

Jag älskar att läsa hästannonser. När jag har tråkigt så brukar jag alltid piggna till då jag går in på någon sajt som t.ex hästnet.se. Jag har köpt massor av hästar under åren både i Sverige och utomlands. Vad jag har varit intresserad av och köpt har förändrats väldigt mycket under åren.
För 15 år sedan då vi köpte gård och våra första hästar så var priset det viktigaste. jag letade efter billiga halvblod med stam. Kunde jag trava hästen 50 meter utan att bli avkastad så köpte jag hästen. Det var avelston och "missförstådda" hästar efter helt ok hingstar som Kaliber, Napoleon och xxx i prisklass 15-20 000:-. Sen grundutbildade jag dem så de var färdiga för att ut och tävla lätta klasser och sålde dem. Efter några år tröttnade jag på detta,  ville själv ut och tävla. Så istället för att köpa de allra billigaste letade jag nu efter grundridna hästar som jag själv kunde ut och meritera på tävlingsbanorna, nu hade prisklassen ökat till ca 50000:-. Hittade trevliga hästar för lätta klasser och ett och annat "fynd" som kanske kunde blivit superfin med en bättre ryttare!? Meriterade de lite på tävlingsbanorna i hoppning och fälttävlan och sålde dem. Ja, inte blev jag rik på kuppen, men det otroliga är att det är ALLTID lika kul med en ny häst i stallet, passionen finns alltid kvar. Och det känner jag igen från så många andra "hästhandlare"  i minder skala Det som drver en är inte stora rikedomar utan kärleken till hästar.
Nu har jag mina duktiga "beridare" Mikaela och Rosanna så nu köper vi ponnier och hästar som vi hoppas har potential för de högsta klasserna. Men det hoppas ju vi alla.... De flesta har dock ökat i värde efter att vi vidarutblildat och tävlat dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0