Hästens vikt

Nu är det ju snart höst och många hagar har dåligt med bete. Ibland kan det se ut som det finns massor av gräs kvar, men det är ofta där hästarna skiter o där äter de ändå inte.

Börjar hästen väl bli smal kan det vara svårt att få upp den i vikt. Jag brukar slänga ut lite hö om jag är osäker, äter de av hö´t så behöver de stödfodras. Finns det tillräckligt med bete så struntar de i hö´t.

På en normalviktig häst ska man kunna känna revbenen om man trycker med handen, men de ska inte synas.

Jag brukar oxå passa på att väga hästarna när jag är inne på klinik, det är jättebra. På en del galoppbanor finns det vågar oxå.

Annars kan man mäta de med måttband  då o då, för att hålla koll.

Jag sålde en gång ett rejält halvblod e. Kaliber. Sålde henne tyvärr till en okunnig tjej som lyssnade mer på vad andra sa än vad hon tyckte själv. I stallet där hon ställde hästen "tyckte andra" att hon var tjock + att de med hjälp av ett dataprogram gjorde en ny foderstat. Vad ägaren missade var att ett kilo inte är lika med en liter.

Så dels drog hon ner på fodret o så trodde hon att en liter = ett kilo. Träffade hästen på en träning 2 månader efter att jag sålt henne o hon såg ut som ett fullblod, supersmal o uppdragen. 
Vad ledsen jag blev.



Nocke väger 516 kg, fast att han är en D-ponny, hade gissat på drygt 400 kg.
Och han är precis lagom i hullet just nu.



Kommentarer
Postat av: Karin

Det där med att kolla vikten på sin häst är intressant.

Jag har ett halvblod på 170 i mkh, ganska kraftigt byggd. Trodde att han vägde 600kg, men när jag kom till kliniken med honom förra året och vägde så visade vågen på 655kg. Vilken klump jag har :-)

2010-08-31 @ 08:13:58
Postat av: Lisa

Är inte nocke en blandning mellan fullblod och nordsvensk ? :P har för mig att jag läste det på rosannas blogg?. ;)

2010-09-03 @ 19:48:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0