För hur mkt ska jag försäkra min häst?

Alice om Rymlingarna: Hej!
Jag kommer ihåg att du för längesedan (eller ja, någon gång förra året) skrev ett inlägg om hur priserna förändrats på hästar i jämförelse vad man innan betalade för t.ex. en medelsvårhäst.
Tycker att detta inlägget var superintressant! Jag funderar kring försäkringen på min häst och undrar hur jag ska kunna värdera honom...
Skulle inte du kunna skriva ett liknande inlägg igen, kanske värdera de hästar du äger? Känns det för personligt kan du väl värdera några exempel? I några olika åldrar och utbildningsnivåer? Tex 6-9, 10-13 och 14-17 år på 120, 130 respektive 140-nivå?

Vore väldigt intressant att höra dina åsikter angående detta då det är ett ämne som alltid är aktuellt - och som alltid kan ge en diskussion mellan säljare och köpare när priset diskuteras..

Tack på förhand!

Hej Alice, detta med försäkring kan jag skriva hur mkt som helst om, men jag ska försöka begränsa mig till din fråga. Jag som har 6 hästar har valt att endast veterinärvårdsförsäkra mina hästar. Att föräkra dem till vad de är värda fungerar inte ekonomiskt.
Mitt råd när det gäller försäkring är att fullförsäkra hästen (tidigare kallat A1) första året som man äger den. Då försäkrar man den helt enkelt i samma summa som man köpte den för (om det inte blir för dyrt) då risken för skador är som störst år ett. Sen får man chansa + värdera risk gentemot kostnad.
Vad man försäkrar den för har inte så mkt att göra med vad den är värd utan mer vad man har råd till + vilka planer man har för hästen. När jag ska sälja en häst försäkrar jag upp den då det är en trygghet för köparen om hästen är försäkrad för den summa man vill ha.
Ja, det var förhoppningsvis lite svar på din fråga.


Försäkringskostnaderna för dessa tre skulle vara så höga så jag skulle kunna köpa en ny häst varje år.


Kommentarer
Postat av: Alice

Det var ett superintressant svar, tack! Men jag frågade nog lite otydligt för jag skulle också (mycket man undrar!) vilja veta hur du tänker kring värdering av en häst och rent krasst vad du tycker hästar är värda - just nu (likt det inlägget jag refererade till). Ligger hästar lågt eller högt i pris? Vad är rimligt för en 10-åring som går 120 kontra 140?

Med detta frågat vill jag också tacka för svaret du gav - det var precis det jag undrade, också;) Alltid kul att läsa din blogg!!

Alice

2012-02-27 @ 20:13:09
Postat av: Alma

Såg dig på mässan, tog självklart broshyr från er! Men vågade inte hälsa haha...

2012-02-27 @ 20:26:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0